Artikel
8 mrt '16
8 maart '16
2 min

Ambities vrouwen stijgen bij vrouwelijke leidinggevende

Hoe gemotiveerd vrouwen zijn voor een leidinggevende functie op hun werk hangt grotendeels af van hun werkomgeving. Kunnen vrouwen zich identificeren met het bedrijf dan hebben ze eerder interesse in een leidinggevende functie. Zo blijkt uit het promotieonderzoek ‘Gender and Leadership Aspiration’ van Claudia Erlemann aan de Erasmus Universiteit.

In Europa hebben vrouwen niet vaak een leidinggevende functie op het werk. Van de vrouwen tussen de 20 en de 64 is 60 procent aan het werk, maar vrouwen bekleden slechts 20 procent van alle bestuursfuncties bij de grootste bedrijven. Voor meer inzicht in de invloed van de werkomgeving op de leidinggevende ambities van vrouwen onderzocht Erlemann 400 mannen en vrouwen uit het bedrijfsleven.

Identificatie met het bedrijf

Erlemann ontdekte dat vrouwen eerder een leidinggevende functie willen als ze zich kunnen identificeren met het bedrijf. Dan komen ‘vrouwelijke’ eigenschappen als ‘zorgzaam’ en ‘attent’ van pas en staan ze niet in de weg. Met public relations en ‘employer branding’ kan een bedrijf de aantrekkelijkheid van het bedrijf en daarmee de identificatie met het bedrijf vergroten. “Dat zal ervoor zorgen dat er uiteindelijke meer vrouwen in leidinggevende posities terechtkomen”, concludeert Erlemann.

Vrouwelijke leidinggevende

Het onderzoek laat ook zien dat vrouwen meer steun en vrijheid om zelf hun werk in te delen ervaren bij een vrouwelijke leidinggevende. Bovendien stimuleert dat de leiderschapsambities van vrouwen. Erlemann: “Om deze ‘kip-en-ei-situatie’ te doorbreken zouden bedrijven van het aanstellen van vrouwen een prioriteit moeten maken.”

Positieve invloed samenwerking

Verder concludeert Erlemann dat mannen en vrouwen meer leiderschapsambities ontwikkelen in een bedrijfscultuur die gericht is op samenwerking. Bij vrouwen nemen de leiderschapsambities toe als ze goede individuele samenwerkingsrelaties hebben met collega’s. Voor mannen hangt dit samen met een goede collectieve samenwerking in de organisatie.

Work-lifebalans

Daarnaast richtte het onderzoek zich op initiatieven om de work-lifebalans te verbeteren. Dat was van belang omdat vrouwen nog steeds meer huishoudelijke taken doen vergeleken met mannen. De onderzoekers ontdekten dat de initiatieven een grotere positieve impact hebben op de ambitie van vrouwen dan op die van mannen.

Bronnen: NRC Carrière, Erasmus Universiteit