Artikel
9 okt '13
9 oktober '13
3 min

Banen combineren: Onderwijs creëert kansen

Als het aan het ministerie van Onderwijs ligt, krijgen leraren in het middelbaar onderwijs vaker de mogelijkheid om hun werk te combineren met een functie in het bedrijfsleven. Deze afspraak maakt onderdeel uit van de Lerarenagenda, een pakket aan maatregelen waardoor docenten meer carrièreperspectief moeten krijgen. Hoog tijd om eens stil te staan bij de voor- en nadelen van het combineren van banen. Zeker in de huidige tijd, waarin zo’n 7% van de Nederlandse werknemers meerdere banen combineert.

Lesgeven vaker combineren met andere baan
Volgens minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker zorgen specifieke programma’s, zoals ‘Eerst de Klas’ en ‘Hybride Docent’, voor verbreding van de loopbaanmogelijkheden van leraren. Bovendien krijgen nieuwe inzichten uit het bedrijfsleven zo nadrukkelijker een plek in het onderwijs. Daarvan profiteren de leerlingen en de docenten, die sneller op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied.

Combinatiebaan interessant?
Zo’n 7% van de Nederlandse werknemers combineert meerdere banen. Doorgaans is dit geen bewuste keuze, maar een noodzaak om rond te komen. Wetenschappers daarentegen zien de combinatiebaan juist als een interessant middel om de duurzame inzetbaarheid van werknemers te verhogen. Volgens wetenschappers van TNO en de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek heeft de combinatiebaan duidelijke voordelen voor de werknemer.

Duidelijke voordelen
Door meer variatie in werk ontwikkelt de werknemer meer competenties, is eerder op de hoogte van ontwikkelingen en leert ook effectiever te werken. Daarnaast bouwen mensen met een combinatiebaan sneller een breder CV en groter netwerk op en zijn zij beter op de hoogte van nieuwe vacatures. Nog een voordeel is de risicospreiding: als de ene baan wegvalt, is er altijd nog de andere.
Ook voor de werkgever kan een combinatiebaan voordelig zijn. Als er te weinig fulltime werk is bijvoorbeeld, kan een organisatie toch werknemers aantrekken en behouden als ze hun baan kunnen combineren met werk elders.

Maar ook nadelen
De wetenschappers zien ook de nodige hindernissen. Leidinggevenden en collega’s kunnen zich bijvoorbeeld afvragen voor welke baan de werknemer zich nu echt inzet. Meerdere banen betekent ook meer plannen, meer leidinggevenden, meer overleg en afstemmen. Nog een valkuil is dat vaardigheden juist verloren kunnen gaan, als deze niet voldoende in twee banen kunnen worden ingezet. Voor veel werkgevers is bovendien ‘het gedoe’ een nadeel, zoals het regelen van de aansprakelijkheid bij ongevallen of ziekte.

Helaas zijn er nog maar weinig voorbeelden van werkgevers die er hun voordeel mee doen. Als het aan het ministerie van Onderwijs ligt, komt daar blijkbaar binnenkort verandering in. Bij u is wellicht ook een mooi idee ontstaan?

Bron: Personeelsnet, P&O Actueel

Monetta Driessen
HR-redacteur