Een van de belangrijkste oorzaken van ongeluk in de wereld is een slechte baas. Opvallend is dat dit grotendeels bepaald wordt door de mate en manier waarop er feedback wordt gegeven. Feedback geven is volgens Kim Malone Scott, voormalig directeur van Dropbox, Twitter en vele andere bedrijven, de essentie van een goede baas zijn.
Het is volgens Scott je morele plicht om radicaal openhartig te zijn tegen je werknemers. Een goede baas kent volgens haar drie principes:
Feedback kan voelen als kritiek, met name als het opbouwend is. Mensen ervaren het vaak als belerend of brutaal. Het is volgens Scott niet alleen belangrijk om feedback te geven en te krijgen maar zelfs om het te bevorderen tussen je collega’s. Veel mensen denken dat een baas er is om te vertellen wat ze moeten doen. Om goed werk te leveren moeten mensen zich veilig voelen. Scott: ‘Een goede baas is geen instructeur, maar een gids die zelf ook luistert en leert.
De grootste valkuil van het geven van complimenten of kritiek, is volgens Scott dat mensen niet specifiek zijn. “Als je het tegen een hond kunt zeggen, is het niet goed genoeg. Niemand heeft iets aan ‘goed gedaan’. Neem de tijd om te zeggen wat je goed of fout vond, zodat de ander weet hoe de vork in de steel zit.” Maak het anderzijds niet groter dan het is. Kritiek hoeft niet ‘leuk ingepakt’ te worden, het moet duidelijk zijn.
Niemand vindt het leuk om kritiek te krijgen, maar anderzijds willen we het wel graag weten als we iets niet goed doen. Scott: “Ik vergelijk het met spinazie tussen je tanden, dat wil je toch ook horen? Feedback betekent dat je de tijd neemt om te laten zien dat je je bekommert om de persoon in kwestie.” Feedback is dus eigenlijk een compliment. Als manager moet je volgens Scott zowel complimenten als kritiek geven. Maar een werknemer moet andersom ook uit kunnen spreken naar de manager wanneer hij iets verkeerd doet.
Laatste tip: luister naar de kritiek met de intentie die te begrijpen, niet om erop te reageren. Zo creëer je een sfeer waarin het niet spannend hoeft te zijn om de ander kritiek te geven en waarin de ‘feedback-drempel’ laag is.
Bron: Management Team: ‘Ben je bereid collega’s aan te spreken op hun gedrag? en Management Team: ‘Betere baas worden? Wees radicaal openhartig.’