Mijn oma zei vroeger vaak: da’s sund! Voor wie het Helmonds dialect niet kent: het betekent ‘wat zonde!’. Alles moest bewaard worden, want als je dat niet deed, dan was dat ontzettend jammer. Zelfs bijna ondankbaar, want je weet nooit zeker of je het nog nodig hebt. Vooral de generatie die de oorlog nog bewust heeft meegemaakt en van dichtbij ervaren heeft hoe ‘schaarste’ eruitziet en voelt, leek ‘lean’ denken en doen in hun DNA te hebben. Daar was toen geen workshop, opleiding of cultuurtraject voor nodig.

Maar tijden veranderen. Gelukkig, want we hebben het nu vele malen beter dan 50-60 jaar geleden. We leven stukken veiliger en vrijer, zijn veel gezonder en welvarender en leven langer. Zeker nu de 7 magere jaren van de crisis om lijken te slaan in de 7 vette jaren, staan we er eigenlijk best wel goed voor.

Veranderende tijden zorgen voor een andere omgeving en daarmee ander gedrag. Van mensen en organisaties. En waar tijden van schaarste vragen om ‘lean’ gedrag, bestaat de kans dat in een wereld waarin vrijwel alles in overvloed beschikbaar is, overmatig gedrag gaat overheersen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik heb het gevoel dat deze slogan waar is, maar daarmee nog niet perse ‘goed’. Dit gedrag leidt namelijk tot overproductie, dalende waarde van producten, diensten en verspilling. En verspilling is sund, nietwaar?

Gelukkig is er één ding wat altijd ‘schaars’ zal blijven: tijd. Want hoe je het ook wendt of keert, iedere minuut kun je maar een keer besteden en krijg je niet meer terug. Dus kun je er maar beter voor zorgen dat die minuten, uren en dagen echt tellen. Dat je de beperkte waardevolle tijd die je tot je beschikking hebt, besteedt aan dingen die je leuk en belangrijk vindt, voor jezelf en voor de mensen die er voor jou toe doen. ‘Doing the right things the right way’ is makkelijk gezegd, maar gaat zeker niet vanzelf. Sterker nog, in de hectiek van alledag is het vaak hard werken om voldoende tijd en geld te investeren in dingen die er echt toe doen voor jezelf, je mensen, klanten en organisatie. Want vaak is minder beter.

Ik ga er tijdens mijn zomervakantie eens goed over nadenken of ik mijn tijd in de eerste helft van 2017 optimaal heb benut en waarin ik nog winst kan behalen. Voor onze klanten, mijn collega’s, mijn gezinnetje en mezelf. Zodat ik na de zomer mijn steentje kan bijdragen om als bedrijf (nog) beter te scoren op dingen die wij echt belangrijk vinden: het werkgeluk van onze vaste en flexibele collega’s, de tevredenheid van onze relaties, de groei van onze familie van bedrijven en een gezond en duurzaam financieel bedrijfsresultaat.

Als u nog tips voor me heeft, stuur ze naar samenslim@driessen.nl. Dan beloof ik in ruil daarvoor mijn uiterste best te doen om niet al mijn waardevolle en schaarse vrije tijd in de zomer grillend achter de BBQ te besteden. Want da’s wel heel erg leuk en lekker, maar ‘lean’ word ik er niet van. En halverwege de zomer een nieuwe garderobe moeten kopen, omdat ik uit mijn huidige kleren ge-BBQ’ed ben, zou ook ‘sund’ zijn.