Artikel
24 mei '18
24 mei '18
3 min

Data analytics in de publieke sector

Overheden moeten volgens de politiek meer gebruik gaan maken van data analyse. Met behulp van data analytics handhaven ze meer en effectiever in het sociaal domein. Maar wat is data analytics eigenlijk? Hoe wordt het toegepast in de publieke sector? Wij zetten het op een rijtje.

Door online databronnen te koppelen met offline databronnen, krijg je inzicht in de klantreis. Een klant (burger, patiënt, etc.) komt namelijk altijd via meerdere contactpunten in aanraking met een publieke organisatie. Denk aan bezoeken aan KCC, websites, via een ambtenaar of zorgverlener en social media. Elk contactmoment heeft invloed op de klantervaring. Hoe beter alle kanalen samenwerken, hoe beter de dienstverlening.

Data Analisten analyseren data die instanties verzamelen. Deze gegevens visualiseren ze met behulp van data visualisatie tools voor het aanleveren van overzichtelijke dashboards. Een dashboard wordt samengesteld op basis van de vragen en doelstellingen van de betrokkenen binnen de instantie. De gemeente Amsterdam maakt veelvuldig gebruik van dit soort dashboards.

Hoe wordt data analyse toegepast in de publieke sector?

Volgens een recente Kamerbrief ondersteunt data analyse het risico-gericht werken: de preventie van uitkeringsfraude kan verbeterd worden én de pakkans vergroot. Data-analyse helpt bijvoorbeeld bij het tegengaan van overlast op straat: zo heeft de gemeente Amsterdam een dashboard waarmee ze zien waar mensen zich bevinden en hoe druk het daar is. Ook worden alle wijken in de stad continu gemonitord met behulp van dashboards. Op basis hiervan worden bijvoorbeeld beslissingen gemaakt met betrekking tot de inzet van handhaving en de inrichting van de openbare ruimte. In het onderwijs worden schoolprestaties geanalyseerd om scholieren zo goed mogelijk te begeleiden in hun ontwikkeling.

Verzamelen data

Het verzamelen van data wordt vaak gedaan door (Technisch) Data Analisten met behulp van verschillende programma’s en systemen. De meeste organisaties maken gebruik van servers met onder andere onderzoeksdossiers, enquêtedata en persoonsgegevens. Daarnaast zijn er allerlei tools waarmee online data verzameld wordt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Intranet omgevingen om medewerkers van informatie te voorzien.
  • Web analyse tools om het websitebezoek te meten.
  • E-mail tools om te informeren over hun afspraken.
  • Web tagging tools om het bezoekersgedrag op de website te meten.
  • A/B testing tools om online experimenten uit te voeren.

Zo zijn er bij elke instantie meerdere off- én online databronnen. Sommige instanties koppelen er, voor zover wettelijk toegestaan, zoveel mogelijk aan elkaar. Zo ontstaat er één grote database met alle gegevens die worden verzameld: ‘one single source of truth’. Dit heeft als voordeel dat alle medewerkers binnen de instantie hun beslissingen op basis van dezelfde informatie maken.

Van data naar doen: de voordelen van data analytics

Data analyse en dashboarding geeft de Data Analisten inzichten die helpen bij het bereiken van sociale doelstellingen. Denk aan het verlenen van goede zorg, orde handhaving en goed onderwijs. Inzichten uit data helpen bij risico analyses, preventie en het verbeteren van de dienstverlening in de publieke sector. Door data te visualiseren in begrijpelijke dashboards en centraal beschikbaar te stellen, kunnen instanties beter onderbouwde beslissingen nemen.

Data en privacy

Het verzamelen, analyseren en verwerken van data staat soms op gespannen voet met privacy. Zeker met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Als organisatie in de publieke sector moet u uiteraard te allen tijde voldoen aan de deze wetgeving. Daarnaast is het verplicht om als organisatie beleid en richtlijnen op te stellen voor privacy. Dit helpt om beslissingen te maken en te bepalen hoe ver u wilt gaan bij de inzet van data. En het zorgt er meteen voor dat u nadenkt over de mogelijkheden en valkuilen.