Het meest gelukkig wordt hij van de jaarlijkse reizen met zijn vriendin en zoon door meer of minder exotische oorden. Maar ook van kleine dingen, zoals koken, wijn, whisky en een goed boek. Ap Dijksterhuis, hoogleraar Sociale psychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, deed jarenlang onderzoek naar Geluk. Vorig jaar verscheen zijn meest recente boek ‘Op naar geluk. De psychologie van een fijn leven’. Tijd om Ap eens naar zijn bevindingen te vragen rondom dit thema.
“Het is erg lastig om een mooie definitie te vinden. Je kunt het beter aan de hand van een omschrijving definiëren. Eigenlijk weten we heel goed wat het is, want mensen kunnen op een dag of een bepaald moment in hun leven middels een rapportcijfer goed antwoord geven op de vraag ‘Hoe gelukkig ben je?’. De uitspraak die voor mij de definitie van geluk omschrijft, die overigens niet wetenschappelijk onderbouwd is, maar wel mooi, is ‘Heel graag willen wat je al hebt’.”
“De wetenschap laat zien dat verschillen in geluk in rijke, stabiele landen voor 40% bepaald wordt door genetische verschillen, 10% door omstandigheden (denk aan inkomen) en 50% door eigen keuzes die mensen maken.”
“Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier om gelukkig te worden. Dat is een strategie van alle tijden. Maar er zijn meerdere manieren. Wanneer je bijvoorbeeld meer geld hebt dan je nodig hebt, kun je dat beter uitgeven aan ervaringen dan aan ‘spullen’. Probeer daarnaast het grootste deel van je vrije tijd actief door te brengen in plaats van passief. Probeer dingen te doen waarvoor je intrinsiek gemotiveerd wordt, bijvoorbeeld een leuke hobby. En wanneer je dat laatste in je werk kunt opnemen is dat helemaal mooi.”
“De reden hiervoor is vrij simpel. Ons doel is namelijk om gelukkig te zijn. Ieder mens wil dat. Wij weten er als wetenschap inmiddels zoveel van dat je het ook echt actief kunt nastreven. Het is bijna een gemiste kans dat we daar geen les over geven. Het is ook heel natuurlijk als je kijkt naar de oude Grieken, 2500 jaar geleden, toen de filosofie begon. Dat was de wetenschap van geluk: hoe krijg je een leven dat gelukkig maakt of voldoening geeft? Dat was eigenlijk geluksonderwijs, zo is het ooit begonnen. Ik zou zeggen haal dat weer terug, want we weten wat mensen moeten doen om gelukkiger te worden. Dat geldt ook voor verschillende leeftijdsgroepen. Er zijn al hele leuke lesprogramma’s ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is de gelukskoffer, gericht op verschillende klassen op basisscholen. Op Middelbare Scholen en ook op onze Universiteit in Nijmegen geven we lessen over geluk aan studenten van een jaar of 20. Dat geeft buitengewoon veel voldoening.”
“Werkgeluk leunt eigenlijk op twee verschillende pijlers: purpose (nut & zingeving, dat betekent dat je met iets goeds bezig bent) en plezier (lol hebben in wat je doet). Als die twee in balans zijn, dan ben je in je werk meestal gelukkig. Dat leunt weer op een aantal zaken. Eén aspect dat heel belangrijk is, als je in je werk iets doet dat anderen blij maakt en je die blijdschap voelt en krijgt, dan ben je over het algemeen heel gelukkig.
Het volledige interview met Ap Dijksterhuis is gepubliceerd in de decembereditie van het magazine Driessen Persoonlijk. Benieuwd naar waar werkgeluk volgens hem op gebaseerd is? En hoe hij tegen geluk op de politieke agenda aankijkt? Lees verder op pagina 7 en 8.
Benieuwd naar het boek over geluk van Ap Dijksterhuis? Wij geven vijf exemplaren weg! Kans maken? Stuur een e-mail o.v.v. ‘Boek Ap Dijksterhuis’ naar communicatie@driessen.nl. Deelnemen kan tot 1 februari 2017. De winnaars ontvangen persoonlijk bericht.