Artikel
2 jun '23
2 juni '23
4 min

De kracht van ChatGPT als brainstormtool voor HR-innovatie

ChatGPT. Een innovatieve tool die gebruikmaakt van de kracht van Artificiële Intelligentie (AI) en sinds de lancering in november 2022 snel aan terrein wint. Een tool die je kan inzetten om innovatie in mens en werk te versnellen en oplossingen te vinden voor (complexe) HR-vraagstukken. Als innovatiebedrijf in mens & werk deelt Lüün in dit artikel haar kijk hierop en delen we een aantal praktische tips over hoe je ChatGPT inzet als brainstormtool voor HR-innovatie.

ChatGPT is een slimme online chatbot met AI en ontwikkeld door de Amerikaanse start-up OpenAI. Het is gebaseerd op het zogenaamde ‘Generative Pre-trained Transformer (GPT) taalmodel, een soort machine learning model dat getraind is op een grote dataset van tekst. Hierdoor kan ChatGPT menselijke taal begrijpen en genereren om te communiceren met een menselijke gebruiker en antwoorden geven op verschillende vragen en problemen.

Here to stay

Om te begrijpen hoe snel ChatGPT aan terrein wint, hoef je alleen maar te kijken naar het aantal mensen dat inmiddels gebruikmaakt van de tool. In slechts vijf dagen na lancering had ChatGPT al één miljoen actieve gebruikers en na twee maanden zelfs meer dan 100 miljoen actieve gebruikers. Hierdoor is het de snelst groeiende consumentenapplicatie in de geschiedenis geworden. Ook social media als TikTok staan vol met video’s van gebruikers die de (on)mogelijkheden
van ChatGPT demonstreren. Kortom, ChatGPT is ‘here to stay’.

ChatGPT: concurrent of creatieve partner?

Maar wat is de rol van ChatGPT in HR-innovatie? In plaats van een concurrent die de toegevoegde waarde van HR overbodig maakt, geloven wij dat ChatGPT fungeert als een creatieve partner bij het oplossen van HR-vraagstukken en het aanjagen van HR-innovatie. Een soort creatieve vriend die inspiratie kan bieden en kan meedenken wanneer je vast dreigt te lopen bij het bedenken van ideeën.

5 tips om alles uit ChatGPT te halen

  1. Stel een duidelijke vraag. Hierdoor kan Chat-GPT beter begrijpen wat je zoekt en gerichter antwoorden geven. Vragen die beginnen met ‘Hoe kunnen we…?’ vormen vaak een goede basis. Een onduidelijke vraag levert vaak een wazig antwoord op. Kortom, de kwaliteit van de input bepaalt de output!
  2. Gebruik verschillende prompts. Probeer verschillende prompts om ChatGPT op verschillende manieren te laten denken. Prompts zijn de instructies of vragen die je ChatGPT geeft om te beginnen met brainstormen.
  3. Geef context mee. Vertel ChatGPT wie je bent (bijvoorbeeld een zorginstelling of een middelgrote gemeente), wie ChatGPT is (bijvoorbeeld een employer branding expert) en in welke context je je bevindt bij het stellen van je vraagstuk (bijvoorbeeld een situatie met een hoog ziekteverzuim). Dit zorgt voor betere en gerichtere antwoorden.
  4. Vraag om specifieke voorbeelden. Als je een idee krijgt dat aansluit bij wat je zoekt, vraag ChatGPT dan om specifieke voorbeelden van hoe dat idee zou kunnen worden uitgevoerd. Dit kan je helpen om het idee concreter te maken en het in de praktijk te brengen.
  5. Experimenteer met verschillende brainstormtechnieken. Denk hierbij aan: ‘Denk als… (persoon, bedrijf of vanuit een bepaalde mindset)’ of ‘Draai het vraagstuk om (omgekeerd brainstormen)’ of ‘Zoveel mogelijk variaties op een idee’.

Blijf in de loop!

Een belangrijk aspect om in gedachten te houden bij het gebruik van ChatGPT, is dat het essentieel is om als ‘human in the loop’ te blijven. Het is cruciaal dat je de output van AI analyseert en de toepasbaarheid weegt in de context van je organisatie. Als je hier rekening mee houdt kan ChatGPT unieke inzichten en suggesties bieden die je als HR-professional helpen betere beslissingen te nemen.

Als professionals moeten we niet bang zijn deze technologie te omarmen en te experimenteren met ChatGPT als tool voor HR-innovatie. Want zoals AI-expert en docent Alex Dowdalls mooi verwoordde: “AI vervangt geen mensen. Mensen die AI gebruiken vervangen mensen die dat niet doen.”

Kortom, het is belangrijk nu al te gaan werken aan het vergroten van je eigen AI-wijsheid en die van je organisatie door te oefenen met het gebruik van ChatGPT. Zodat je leert wat het (niet) kan en hoe je het slim én veilig gebruikt.

Nieuwsgierig geworden? Kijk ons webinar ‘De kracht van Chat-GPT als brainstormtool voor HR-innovatie’ terug.