Voor veel HRM’ers in de publieke sector is het fenomeen wellicht net zo onbekend als UFO’s voor de ruimtevaart: marketing. Maar misschien is het toch eens tijd om met minder argwaan naar deze inmiddels decennia oude discipline te kijken. En er in het geval van recruitment lering uit te trekken. Er zijn namelijk opvallend veel parallellen te trekken.
In de marketing zijn de 4 p’s (Product, Prijs, Plaats en Promotie) de klassieke benadering van het vak. Marketeers over de hele wereld gebruiken deze marketingmix. Recruitment bestaat uit werving en selectie. Selectie is zonder twijfel het domein van HR, maar bij werving komt opvallend veel marketing kijken.
Waar dit in de marketing gebruikt wordt om het product of dienst te bepalen, is het voor HRM een kans om eens goed naar het werk bij de organisatie te kijken. Wat betekent het om voor onze organisatie te werken? Wat zijn de voordelen van onze organisatie ten opzichte van andere organisaties? En waarom zou iemand hier willen werken? Grijp de P van Product aan om alle eigenschappen van werken bij de organisatie te beschrijven en te onderzoeken waar het onderscheidend vermogen van de organisatie zit.
Als we het in marketingtermen hebben over prijs, worden alle aspecten die van invloed zijn op prijs van een product onderzocht en in kaart gebracht. Vraagt een concurrent een lagere prijs voor een vergelijkbaar product? Dan vraagt dit om aanpassingen in de andere 3 p’s om de meerprijs te verantwoorden. Nu kost een baan een sollicitant als het goed is geen geld, maar het is zeker de moeite waard om te onderzoeken of de arbeidsvoorwaarden concurrerend zijn. Zeker bij schaarse profielen.
Deze P omvat zowel de locatie waar de consument het product verkrijgt als het distributiekanaal in marketing. Maar ook in het kader van recruitment is het waardevol om na te denken over de P van plaats. Het sollicitatieproces van IT’ers verloopt wellicht totaal anders dan van een facilitair manager. Als dit het geval is, moet je ook op andere plekken aanwezig zijn. Een IT’er is honkvast en is gewend om benaderd te worden, terwijl een facilitair manager misschien het liefst via LinkedIn solliciteert.
Promotie is het onder de aandacht brengen van een product of dienst. Dit veelomvattende aspect van de marketingmix is op veel manieren toepasbaar in recruitment.
Als HRM’er gaat u misschien niet direct morgen aan de slag met marketing, maar nu de ‘war on talent’ voor verschillende functies in het publieke domein losbarst, is het raadzaam om de schroom van u af te schudden en marketing te gebruiken voor het verbeteren van de recruitment in uw organisatie.