Artikel
12 jan '16
12 januari '16
3 min

Dé succesfactor voor een goede werkdag

Wanneer hebben medewerkers een goede werkdag gehad? Als ze een complimentje hebben ontvangen van hun leidinggevende? Of als ze een project succesvol afgerond hebben? Hoe een goede werkdag eruit ziet, is voor iedere medewerker anders. Althans, dat zou je zeggen. Uit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is.

Het geheim

Teresa Amibale, professor aan de Harvard Business School, en schrijver Steven J. Kramer hebben onderzoek gedaan onder 238 medewerkers van verschillende organisaties. Zij vroegen hen een dagboek bij te houden gedurende 4 maanden over hun werkdag. Hoe voelden zij zich en hoe was hun motivatie die dag? Waar lag dat aan?

Na het analyseren van alle dagboeken blijkt dat er één factor het belangrijkste is voor een goede werkdag, namelijk voortgang boeken in het werk. Iedere dag voortgang boeken, ook al is het maar een beetje, kan het verschil maken in hoe medewerkers zich voelen en hoe zij handelen.

De onderzochte medewerkers omschreven 76 procent van de dagen als een ‘goede werkdag’, omdat ze progressie boekte. De medewerkers gaven aan tegenslagen te ondervinden op 13 procent van die dagen.

Andere succesfactoren

Voortgang boeken in het werk staat voor de medewerkers op de eerste plaats. Daarnaast gaven medewerkers op 43 procent van de dagen aan dat zij een goede werkdag hadden door acties die het werk ondersteunen, zoals hulp krijgen en voldoende tijd hebben voor de werkzaamheden. Voor het krijgen van respect en het ontvangen van complimentjes is dat 25 procent van de dagen.

Oorzaken slechte dagen

Behalve naar de succesfactoren voor de goede werkdagen vroegen de onderzoekers ook naar de factoren voor de slechte werkdagen. De grootste boosdoener is het hebben van tegenslagen. Op 67 procent van de dagen die de medewerkers als ‘slecht’ registreerden, kwam dit door tegenslagen. Andere factoren die de medewerkers noteren voor een slechte werkdag zijn acties die het werk hinderen, zoals het niet ontvangen van steun (op 42 procent van de dagen) en niet gerespecteerd worden of een conflict hebben met een collega (op 18 procent van de dagen).

Belang managers

Het belang van progressie in het werk wordt door de leidinggevenden onderschat, volgens de onderzoekers. In een enquête onder ruim 660 leidinggevenden wereldwijd, vroegen zij hen hoe leidinggevenden de medewerkers het beste kunnen motiveren. Massaal werd geantwoord: “Erkenning voor goed werk.”

Erkenning voor goed werk is inderdaad een belangrijk aspect, zoals u eerder in deze blog heeft kunnen lezen. Het is echter niet de belangrijkste factor. Volgens de onderzoekers is het essentieel om te weten wanneer medewerkers zich goed voelen, want zo zeggen zij: “hoe beter een werknemer zich voelt, hoe creatiever en productiever hij/zij is.”

Bron: NRC Carriere