Artikel
24 jun '24
24 juni '24
6 min

De toegevoegde waarde van AI voor HR

De opkomst van artificial intelligence (AI) beïnvloedt elk vakgebied, waaronder HR. AI biedt HR-professionals de unieke kans om tijdrovende administratieve taken te beperken. Denk aan taken als het stroomlijnen van het recruitmentproces tot trainingsprogramma’s op maat. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Ontdek dan ook vandaag nog de waardevolle bijdrage die AI HR kan bieden.

We moeten stoppen met AI of de inzet van technologie te zien als een bedreiging. AI vormt niet alleen een kans voor HR, maar voor de hele organisatie. Een belangrijke eerste stap is dan ook om te kijken naar de behoeften van de organisatie. Ga onderzoeken waarom, hoe en waar het mogelijk is om AI tools toe te passen. Het is belangrijk om de komst van AI en de technologie van toegevoegde waarde te laten zijn voor de organisatie.HR heeft een belangrijke rol in het aanjagen van deze verandering.

Kansen voor HR

Het automatiseren van repetitieve HR-zaken met AI bespaart tijd en geeft HR-professionals meer mogelijkheden om zich te concentreren op bijvoorbeeld meer strategische taken. Lizzy Prins, founder van high potential factory, zegt hierover: “Dit betekent niet automatisch dat alles geautomatiseerd hoeft te worden, maar wel dat er heel veel potentieel ligt om bepaalde zaken sneller en soepeler te laten lopen. Dit zou bijvoorbeeld de transformatie van HR naar strategisch Business Partner kunnen versnellen.”

AI-tools

Het is belangrijk om het verschil te benadrukken tussen algemene AI-tools en specifiek getrainde, op maat gemaakte oplossingen. Gratis tools zoals ChatGPT zijn getraind op een algemene, brede dataset. Wanneer je gevoelige gegevens zoals cv’s of verzuimdata invoert in zo’n tool, loop je het risico dat deze gegevens worden opgeslagen en gebruikt om het model verder te trainen. Dit kan leiden tot privacy- en beveiligingsproblemen. Prins: “Mijn regel is altijd: alle interne data die je niet zomaar op straat gooit of op een verjaardag deelt, deel je ook niet met openbare AI-tools.”

“Een op maat gemaakte AI-tool kan specifiek worden getraind op jouw organisatie, relevante organisatiedata, maar ook op bijvoorbeeld organisatiecultuur. Een op maat gemaakte tool te gebruiken binnen een beveiligde organisatieomgeving, heb je volledige controle over de data. Dit zorgt ervoor dat gevoelige informatie beschermd blijft en niet wordt gebruikt voor externe doeleinden. Omdat de tool specifiek is getraind op jouw organisatiedata en -behoeften, kan het meer relevante en bruikbare inzichten bieden. In een recruitmentproces, zal een passende kandidaat voor organisatie X vaak een andere zijn dan voor organisatie Y. Een op maat gemaakte tool kan deze nuances beter begrijpen.”

De aanname dat je als HR-professional technisch inzicht moet hebben om AI-tools te gebruiken, kan Prins ontkrachten. “Het is even doorkrijgen hoe het zit, maar AI-tools zijn juist heel goed bruikbaar voor mensen zonder technische achtergrond en zelfs technische affiniteit is niet nodig.

Waar AI HR bij kan helpen

Steeds vaker wordt AI toegepast in werkprocessen. ChatGPT is een voorbeeld van een AI-tool waar door HR mee gewerkt wordt. Toch is het belangrijk om verschillende AI-tools en oplossingen te vergelijken, zodat deze goed aansluit bij de behoeften en uitdagingen van de organisatie.

Waar kan AI en de inzet van het automatisering worden toegepast in het HR-werkveld? Met AI kunnen allerlei werkzaamheden worden verbeterd, zoals:

  • Het recruitmentproces: de meest geschikte kandidaten identificeren uit grote hoeveel sollicitaties, op basis van vooraf ingestelde criteria. Bij het schrijven van teksten, zoals een vacaturetekst, kan slim gebruik worden gemaakt van AI.
  • Het stroomlijnen van het onboardingsproces: het automatisch invullen van medewerkersinformatie in HR-systemen tot gepersonaliseerde trainingsprogramma’s die zich aanpassen aan de voortgang van de medewerker.
  • Medewerkerstevredenheid: denk aan AI gestuurde enquête en feedbacktools waarmee real-time gegevens kunnen worden verzameld over medewerkerstevredenheid en -betrokkenheid. Deze tools kunnen trends en patronen herkennen die niet altijd direct zichtbaar zijn via traditionele methodes.
  • Leren en ontwikkelen: AI kan worden gebruikt om leerpaden te personaliseren, waarbij het automatisch aanbevelingen doet voor cursussen, trainingen op basis van individuele prestaties, carrièredoelen en leerstijlen van de medewerkers.
  • Verzuim: AI kan patronen in verzuim analyseren en voorspellen, wat HR helpt proactieve maatregelen te nemen om verzuim te verminderen.
  • Diversiteit en inclusie: door data-analyse kan AI helpen om onbewuste vooroordelen in wervingsprocessen te identificeren en te verminderen en diversiteit binnen teams bevorderen door meer objectieve besluitvorming.

Voor complexe vraagstukken zoals recruitment en verzuimbeheer zijn op maat gemaakte tools vaak de enige verantwoorde en effectieve optie, vooral wanneer privacy en diepgaande analyses een rol spelen. Dit niet alleen om ethische redenen, maar ook om de kwaliteit en relevantie van de inzichten te borgen.

Prins merkt dat HR-Professionals in eerste instantie wat terughoudend kunnen zijn, omdat zij vanuit hun functie toch veel met vertrouwelijke en gevoelige informatie werken. “Dat is zeker niet onterecht, want het gebruik van AI kan leiden tot datalekken van werknemersgegevens (denk aan interne informatie delen in gratis tools zoals ChatGPT) en ethische kwesties met betrekking tot bias en discriminatie in AI-algoritmen. Kennis op dit gebied is daarom heel belangrijk.”

Aan de slag met AI

De implementatie van AI-technologie kan als heel complex en kostbaar worden ingeschat, wat een obstakel kan vormen voor kleinere organisaties om ermee aan de slag te gaan. Prins: “Niet geheel onterecht. Elke verandering kost tijd, geld en energie. Aan de andere kant kun je elke verandering ook weer zo groot en klein maken als je wilt. Wat ik altijd belangrijk vind om te benadrukken is dat er ook enorme kansen liggen in klein beginnen en dit stap-voor-stap uitbreiden.”

Prins verdiept zich al meer dan tien jaar in technologie en hoe dit kan helpen om de toekomst van werk vorm te geven. Haar tip voor HR-professionals die hier net mee aan de slag zijn of willen gaan is om erin te duiken en te leren wat het is en wat het kan. “Dit betekent overigens niet dat je het helemaal moet snappen, maar een goede basis helpt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door erover te lezen en door te gaan experimenteren met AI-tools. Dit kun je versnellen door een workshop of een training te volgen. Ga zo snel mogelijk aan de slag met het proberen en experimenteren met AI. Begin klein, maar start wel. Doe ervaring op en ontdek de uitdagingen en voordelen ervan.”

Lieke Jansen
Hoofdredacteur