‘Miljoen minder kerstpakketten door crisis’, zo berichtte de NOS deze week. Zo’n 4 miljoen werknemers kunnen dit jaar een traditioneel kerstpakket van de baas verwachten. Aan het begin van de economische crisis, in 2008, waren dat nog 5 miljoen werknemers. Maar waarom eigenlijk zoveel minder? Waar komt de traditie vandaan? En wat willen we eigenlijk graag krijgen? En wat vindt de Belastingdienst ervan? Dit zijn zomaar een paar vragen die mij dan te binnen schieten…
Allereerst zijn veel bedrijven failliet gegaan of hebben flink gereorganiseerd, waardoor er simpelweg minder mensen in dienst zijn. Daarnaast vervangen werkgevers de laatste jaren het traditionele kerstpakket vaker door een doos wijn of een cadeaubon, te besteden bij de grotere (web)winkels of juist bij de lokale middenstand. Helaas kiezen ook steeds meer organisaties ervoor het kerstpakket te schrappen in het kader van bezuinigingen.
Ook al is in het verleden volop geklaagd over de inhoud van kerstpakketten, het volledig schrappen blijkt slecht te zijn voor de motivatie van medewerkers. Natuurlijk moet de motivatie van het personeel niet vallen of staan met het kerstpakket, maar het is beter wel iets te doen (hoe klein ook) en de werknemer waardering te geven voor zijn inzet van het afgelopen jaar. Volgens het Nederlandse Voorlichtingsbureau Kerstpakketten ziet ruim 80% van de Nederlandse medewerkers het kerstpakket als ultieme blijk van waardering. Vooral in economisch mindere tijden wordt een groter beroep gedaan op de inzet en loyaliteit van werknemers en is een extra blijk van waardering zo belangrijk.
Wat niet iedereen weet, is dat de geschiedenis van het kerstpakket terug gaat tot het begin van de 19e eeuw. In die tijd was het in bepaalde streken bij de boerenbevolking de gewoonte om mensen eten en drinken aan te bieden die langs de deur kwamen om de boer en zijn gezin een fijne kerst toe te wensen. Ook gaven boeren hun personeel een mand met lekkere en nuttige zaken mee om thuis kerstmis extra feestelijk te maken, als blijk van waardering. Later namen andere ambachtslieden deze traditie over en gaven hun personeel en leerlingen ook een pakket mee naar huis met kerstmis.
Terug naar nu. Bij de traditionele kerstpakketten is dit jaar het pakket met veel levensmiddelen favoriet. Dit is blijkbaar iets dat we vaker zien in slechte economische tijden, specifieke non-food-cadeaus blijven dan vaker achterwege. Geen spannende toeters en bellen dus, maar zoveel mogelijk mensen moeten het lekker en leuk vinden. Daarbij zijn ook biologische, duurzame en fairtrade artikelen in opkomst.
Ook de overheid erkent de waarde van deze lange traditie en hanteert daarom een fiscaal vriendelijke regeling voor kerstpakketten. In 2014 geeft de Belastingdienst nog de keuze uit twee fiscale belastingregels: de ‘oude’ regeling (Personeelsvoorzieningen) of de Werkkostenregeling (WKR). Of het kerstpakket aftrekbaar of belastingvrij is, hangt af van de keuze voor de regeling.
Bij Driessen HRM doen wij graag mee aan deze traditie en daarom ontvangen niet alleen onze vaste medewerkers een kerstpakket, maar ontvangen ook onze 10.000 flexibele medewerkers een eindejaarsgeschenk naar keuze uit het kerstassortiment van onze personeelshop.