Het aantal studenten in technische lerarenopleidingen blijft dalen, terwijl de vraag naar technisch personeel alleen maar toeneemt. Dit probleem zou opgelost kunnen worden door dubbelbanen in het bedrijfsleven en onderwijs aldus de denktank van het ‘Techniekpact’.
Meer technici moeten naast hun baan als ICT’er of werktuigbouwkundige ook lesgeven op middelbare scholen en in het mbo, schrijft de denktank in een rapport dat half april is aangeboden aan minister Bussemaker. In dit rapport beschrijft de denktank een plan om het probleem op te lossen. Bedrijven en onderwijsinstellingen moeten daarvoor met steun van de overheid flexibele, korte opleidingen en dubbeldiploma’s in het hoger onderwijs creëren. Technici in een bedrijf kunnen hun werk dan combineren met lesgeven en docenten kunnen switchen tussen onderwijs en bedrijfsleven. Het personeelsbeleid en hoger onderwijs moeten hiervoor wel flink op schop. Een student kan straks, als het aan de denktank ligt, zijn hele opleiding opbouwen uit modules die verschillen van inhoud en niveau. Combinaties van modules leiden tot uiteenlopende bevoegdheden. Voor technici in het bedrijfsleven moeten belemmeringen in arbeidsvoorwaarden worden weggewerkt.
Het Techniekpact staat onder leiding van Doekle Terpstra en is een nationaal samenwerkingsverband van overheid, onderwijs en bedrijfsleven om meer jongeren te interesseren in techniek. In opdracht van ministers Bussemaker en Kamp heeft de denktank onderzoek gedaan naar een alternatieve aanpak voor het probleem rond het tekort van technische docenten. Het aantal jongeren dat kiest voor een lerarenopleiding in de bètatechniek is dalend. Uit cijfers blijkt dat de instroom voor lerarenopleidingen in het tweedegraads technische beroepsonderwijs gedaald is van 448 studenten in 2002 naar 80 in dit schooljaar. Deze studenten worden opgeleid om les te geven op vmbo-scholen en in het mbo. De studentaantallen nemen af, terwijl de vacatures alleen maar toenemen in aantal.
De bovengenoemde oplossing zou volgens het Techniekpact, door de nieuwe loopbaanmogelijkheden, het leraarschap aantrekkelijker maken en het imago verbeteren. Nu wint het bedrijfsleven het vaak door de betere vooruitzichten. Bij jongeren heerst het idee dat als je eenmaal leraar bent, je dit altijd blijft. Daarbij komt nog dat het niet ‘cool’ is om leraar te zijn door het stoffige imago wat om het beroep hangt. Het Techniekpact belooft ons dat er straks geen onderscheid meer wordt gemaakt in een docent of technicus in een bedrijf. Het worden mensen van het onderwijs en het bedrijfsleven samen.
Bron: Trouw, dub nieuws