Op HR-afdelingen is empowerment de laatste jaren een veelgehoorde term. Dit ‘medewerkers in hun kracht plaatsen’ slaat op het zorgen voor tevreden werknemers. Niet alleen zijzelf, maar ook hun werkgevers plukken hier de vruchten van.
De term ‘empowerment’ is een verzamelnaam voor maatregelen om gevoelens van machteloosheid en gebrek aan invloed bij werknemers te beperken en hen te stimuleren de middelen waarover ze beschikken beter in te zetten. Dick de Vaal, CEO van wePresent (draadloze presentatiesystemen) legt hieronder uit hoe organisaties succesvol met empowerment om kunnen gaan en wat de voordelen daarvan zijn.
Vaak wordt volgens De Vaal gedacht dat werknemers vooral uit financiële overwegingen van werkgever wisselen. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat werknemers die tevreden zijn op het werk, minder snel een andere baan zoeken. “Natuurlijk maakt de hoogte van het salaris uit, maar voor iemand die niets bij zijn of haar werk voelt omdat het niet op waarde wordt geschat, is het financiële aspect al snel een stuk minder belangrijk. Vertel werknemers daarom wat de visie en doelstellingen van het bedrijf zijn en laat ze zien wat hun rol binnen het grotere geheel is”, adviseert De Vaal .
De kwaliteit van het werk stijgt onherroepelijk als een werknemer zich onderdeel van een missie voelt en meer autonomie krijgt. “Werknemers die ervaren dat hun inzet gezien wordt en voelen dat ze ertoe doen, zullen zich bovendien sneller gestimuleerd voelen om bijdragen te leveren waar ze op basis van hun functieomschrijving niet snel aan zouden durven denken”, stelt De Vaal. Vertrouwen kan daardoor voor verrassende inzichten zorgen. “Mensen gaan verder denken dan hun eigen op papier afgebakende rol.”
Werknemers met meer ruimte en verantwoordelijkheid zijn eerder bereid tot samenwerking. Delen ze inzichten en plannen beter met elkaar dan ontdekken ze ook meer onderlinge overeenkomsten. Het is van belang dat organisaties ze daarin ondersteunen. Dat betekent volgens De Vaal dat de tijds- en financiële planning ruimte moet bieden voor samenwerking, maar ook dat de faciliteiten in orde moeten zijn.
De Vaal benadrukt dat het logisch is dat organisaties kiezen voor empowerment van werknemers. “Het werkt twee kanten op: werknemers worden blijer en dat komt hun werk en dus ook de kwaliteit van de dienstverlening ten goede. Dat zorgt voor een hogere klanttevredenheid, wat leidt tot goede reclame en nieuwe klanten.”
Bron: Managersonline.nl