Frequent verzuim op het werk is meer dan af en toe een ziekmelding; het kan een teken zijn van diepere problemen zoals stress of persoonlijke uitdagingen. Voor organisaties is het belangrijk om dit serieus te nemen. Met een doordacht verzuimbeleid is het mogelijk om problemen vroegtijdig te herkennen en te zorgen voor een aangename werkomgeving. Dit vraagt om open gesprekken, wederzijds begrip en de juiste stappen.
Frequent verzuim, ook bekend als herhaaldelijk ziekteverzuim, verwijst naar de situatie waarin een medewerker regelmatig voor korte tijd niet werkt vanwege ziekte of andere persoonlijke omstandigheden. Hoewel iedereen wel eens ziek is, spreek je meestal van frequent verzuim wanneer iemand zich minimaal drie keer per jaar of vaker ziekmeldt.
Het identificeren ervan is erg belangrijk, omdat het kan duiden op bredere problemen zoals werkstress, persoonlijke problemen of een ongezonde organisatiecultuur.
Lees ook: Versterk je medewerkers en organisatie met amplitie
In de aanpak van frequent verzuim vormt een goed verzuimbeleid de basis. Hierbij is het belangrijk dat er duidelijke richtlijnen zijn over wat als frequent verzuim wordt beschouwd en welke stappen er worden ondernomen. Een proactieve aanpak omvat:
Hoewel frequent verzuim een legitieme reden kan zijn voor ontslag, heeft het in de praktijk vaak weinig kans van slagen. De beëindiging van het dienstverband vormt een juridische kwestie, waar de rechter over beslist. Voordat dat gebeurt moet de werkgever het nodige aan kunnen tonen, waaronder het verzuimpercentage, onaanvaardbare gevolgen en een deskundigenverklaring. De voorwaarde ‘onaanvaardbare gevolgen voor de bedrijfsvoering’ is voor een werkgever lastig aan te tonen, waardoor ontslag in veel gevallen wordt afgewezen door de rechter.
Het belangrijk dat het ontslag zorgvuldig en volgens de wettelijke procedures wordt uitgevoerd. Meer informatie vind je in de factsheet ontslag bij veelvuldig verzuim van het UWV. Voordat een medewerker die frequent verzuimt ontslagen kan worden, moet de werkgever:
Frequent verzuim is een complexe kwestie die zowel tact als begrip vereist. Het succesvol beheren ervan vereist een balans tussen de behoeften van de organisatie en het welzijn van de medewerker. Door de juiste strategieën te implementeren, kunnen werkgevers niet alleen de negatieve effecten ervan verminderen, maar ook een positieve en ondersteunende werkomgeving creëren.
Lees ook: Zorg moet strijd aangaan met langdurig ziekteverzuim
Het is belangrijk voor de werkgever dat frequent verzuim wordt aangepakt of liever voorkomen. Hierdoor blijft de werkomgeving productief en worden medewerkers ondersteund in hun welzijn, wat bijdraagt aan een sterkere, veerkrachtige organisatie.