Artikel
20 okt '16
20 oktober '16
3 min

Ga uit van het hele team

Het is beter om een team beter te maken dan de individuele leden, concludeert Yolanda van Heese op de site van Management Team. Dat doet ze op basis van een boek van Mark Earls. Hieruit verzamelde ze zeven tips om een team beter te maken.

Leidinggevenden zijn continu bezig met de mensen in hun team. Daarnaast willen ze ook het hele team sturen. Waar kunnen ze nu het beste voorrang aan geven? Marketingconsultant en schrijver Mark Earls is daar duidelijk in. De groep moet het uitgangspunt zijn. Wat een manager doet en zegt, heeft veel minder gevolgen dan wat de groep met elkaar uitwisselt en doet.

Het boek ‘De ultieme kudde’ van Earls is geschreven vanuit een marketingbenadering, maar is ook relevant voor interne vraagstukken. Uit het boek heeft Van Heese de volgende zeven tips geselecteerd om teamgedrag te beïnvloeden.

1. Gebruik de regels van groepsgedrag

Groepen hanteren regels om goed te kunnen functioneren. Om een groep te beïnvloeden, moet je het gedrag van de groep dan ook goed observeren. Wat zijn de regels en wat zijn de bijbehorende omstandigheden? Vervolgens kun je de gedragsregels of de omstandigheden aanpassen.

2. Aanvaard het groepssysteem

Wat teamleden tegen elkaar zeggen heeft veel meer impact dan wat je hen vertelt. Zo maakt wat leerlingen tegen elkaar zeggen meer indruk dat wat hun docent vertelt. Aanvaard dit en speel erop in.

3. ‘We’ in plaats van ‘ik’

Mensen zijn sociale wezens. Vanouds zijn we gericht op samenwerking, kijken wat de ander doet en daarmee rekening houden. Laat je woorden hierop aansluiten. Gebruik ‘we’ in plaats van ‘ik’.

4. Raak het hart van mensen

Informatie en argumenten geven, is niet voldoende. Dat raakt wellicht het verstand van mensen, maar niet het hart. Mensen die je in het hart treft, gaan daarover praten. Door onderlinge interactie verandert het gedrag van mensen. Vraag je daarom af welke interactie je wilt bereiken en welk gedrag van jou daarvoor kan zorgen.

5. Richt je tot de zwevers

Een groep kun je dikwijls verdelen in subgroepen. Denk aan een groepje voorstanders, een groepje tegenstanders en vaak een grotere groep ‘zwevers’. Deze zullen zich aansluiten bij een van de twee andere groepen. Jij kunt tot bepaalde hoogte sturen bij welke groep de zwevers zich aansluiten. Dat doe je niet met argumenten, maar door ze inzicht te bieden in de consequenties van hun keuze.

6. Stimuleer creativiteit

Geef mensen de ruimte om mee te denken. Zo betrek je ze en breng je ze in beweging. Dat stimuleert de creativiteit. Zo komen jullie samen tot betere ideeën dan je alleen zou bedenken.

7. Deel je overtuigingen

Wees de moeite waard om naar te luisteren. Dat ben je meestal niet met strategische plannen, maandoverzichten en actielijsten. Je trekt de aandacht met een overtuiging die je met anderen deelt. Als je uitlegt waarom het voor jou belangrijk is wat jullie samen doen. En wanneer dat terugkomt in je gedrag. Dat maakt je authentiek, geloofwaardig en interessant.

Bron: Management Team