Artikel
22 jul '24
22 juli '24
2 min

Gedeeld werkgeverschap voor personeelsuitdagingen

"Gedeeld werkgeverschap kan succesvol zijn als er een goed georganiseerd netwerk is, duidelijke doelen worden gesteld en er intern draagvlak is," zeggen Ellen Dingemans en Irmgard Borghouts. In een artikel in het Tijdschrift voor HRM laten zij zien dat personeelsproblemen aangepakt en vaak ook opgelost worden door medewerkers te delen. Deze aanpak krijgt steeds meer aandacht in zowel de wetenschap als de praktijk.

De huidige situatie op de arbeidsmarkt vormt een groot maatschappelijk en economisch probleem. Een eenvoudige oplossing is niet beschikbaar. Organisaties kunnen inzetten op de werving van nieuwe medewerkers door te kijken naar het onbenut arbeidspotentieel en het behouden en (gezamenlijk) opleiden van medewerkers.

Anders organiseren van werk

Er is nog een andere strategie om de arbeidsmarktsituatie te verbeteren: het anders organiseren van werk (UWV, 2023). Een manier om dit te doen is het delen van werkgeverschap. Hierbij kijken organisaties over hun eigen grenzen heen om personeelsvraagstukken op te lossen. Bij gedeeld werkgeverschap werken organisaties samen, omdat ze beseffen dat ze sommige problemen niet alleen kunnen oplossen (Eurofound, 2016).

In plaats van elkaar te beconcurreren, bundelen organisaties hun krachten. Volgens UWV (2023) biedt dit vooral voor kleinere organisaties kansen. Ze kunnen gezamenlijk werven, opleiden, personeel laten doorstromen en behouden binnen de sector. Ook kunnen ze carrièrepaden bieden en personeel onderling uitlenen bij wisselende vraag.

Gedeeld werkgeverschap: 3 hoofduitdagingen

Gedeeld werkgeverschap is een nieuwe manier van werken waarbij organisaties samenwerken om personeelstekorten en -overschotten op te lossen. Door samen te werken, kunnen ze beter inspelen op de uitdagingen van de moderne arbeidsmarkt.

Hoewel de theorie duidelijk is, zijn er in de praktijk nog veel uitdagingen. Dingemans en Borghouts noemen drie belangrijke obstakels:

  • Juridische uitdagingen: de complexiteit van arbeidsrecht en contracten kan samenwerking lastig maken.
  • Netwerksamenwerking: het opzetten en beheren van samenwerkingsverbanden tussen organisaties is moeilijk.
  • Intern draagvlak: medewerkers en leidinggevenden overtuigen vraagt om een duidelijke visie en betrokkenheid op alle niveaus.

Lees het volledige artikel ‘Gedeeld werkgeverschap: personeel delen in een werkgeversnetwerk’ op Tijdschrift voor HRM.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 2 / 2. Aantal stemmen 1

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.