In de nieuwe maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet enkel de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR uitdagingen. Dit keer over hoe je het (werk)geluk van je medewerkers kan boosten.
Loonsverhoging geven is slechts één manier om werkgeluk te verhogen, maar vaak niet de meest succesvolle op lange termijn. Los van het feit dat dit ook de meest kostbare manier is om medewerkers aan je te binden. En hoewel je met dit extra beetje loon je medewerker even kan doen glimlachen, is het niet de beste manier om hen gelukkig én aan boord te houden. Hoe slaag je hier wel in?
In dit artikel geven we enkele voorbeelden uit diverse sectoren over hoe het geluk op de werkvloer van jouw medewerkers hoog te houden.
Elke maand solliciteren 3000 mensen bij Cool Blue en dat heeft grotendeels te maken met hun bedrijfscultuur. Zo is er een waarde ‘Vrienden’ die stimuleert dat medewerkers niet alleen collega’s zijn, maar elkaar als vrienden gaan beschouwen. En de waarde ‘Gewoon Verwonderen’ sluit aan op de obsessieve focus op klanttevredenheid. Zo streven ze ernaar om hun klanten tijdens het gehele aankoopproces van een product te verwonderen. Voor de medewerkers bij Cool Blue is dit ondertussen de normaalste zaak van de wereld geworden.
Waarom niet proberen om alles elke dag net dat tikkeltje anders en beter te doen?
Het gemeenschappelijk doel van een Formule 1 team is glashelder: win de volgende race. De wagens zijn in feite rijdende prototypes, waaraan elke week kleine dingen veranderd worden, aangezien ieder vanuit het eigen niveau en expertise wel één minuscuul dingetje kan en mag aanpassen om de auto sneller te maken. Noodzakelijke vereisten hierbij zijn: transparantie van data voor iedereen; de absolute mogelijkheid om te leren van fouten en te verbeteren; cross-functionele teams waarbij iedereen betrokken is; een hoge mate van autonomie en autoriteit voor de frontlinie mensen.
Waarom niet even kijken hoe je jouw organisatie net zo snel en wendbaar kan maken als een Formule 1 team?
Bij softwarebedrijf AFAS worden medewerkers op bijzondere wijze welkom geheten. Ze krijgen een kaartje met daarop zogeheten ‘monkey milestones’, een reeks ludieke mijlpalen die ze binnen drie maanden bereikt moeten hebben. Zo is er een kaartje met daarop de tekst ‘Ik heb een directeur tegengesproken en ben nog steeds in dienst’, maar ook een met de opdracht om een selfie te maken met vijftig collega’s.
Melanie Blom, support manager bij AFAS vertelt: “Twee jaar geleden zijn we met de kaarten begonnen. Het is onze manier om nieuwe medewerkers vertrouwen te geven, te laten zien dat je bij ons ook een beetje gek mag doen. Uiteraard bereik je het werkgeluk niet met één ding, zoals die kaarten. Wat in het algemeen erg belangrijk bij ons is, is vertrouwen. Heb je dat niet in je werknemers, dan gaat het al mis. Bij ons mag je fouten maken, zonder daar hard voor afgestraft te worden. En dat willen we via de kaartjes bijvoorbeeld ook al meegeven aan nieuwe medewerkers.”
Waarom er niet voor zorgen dat jouw medewerkers zich gezien en betrokken voelen?
Installatiebedrijf Guidion heeft twee happiness officers om te waken over het geluk van medewerkers. Daarbij beseffen ze dat geluk iets subjectiefs is. Dat niet iedereen gelukkig wordt van dezelfde dingen. Wat je als werkgever dan wel kan doen, is een omgeving scheppen waarin iedereen zijn geluk kan ervaren, geloven ze bij Guidion.
Iedere maand vullen werknemers bij hen een geluksmeter in. Ze moeten daarin vertellen hoe ze in hun vel zitten en kunnen antwoorden met drie smileys: een verdrietig gezichtje, een neutraal gezichtje of een blij gezichtje. Er wordt bovendien ook gevraagd welk element in de bedrijfscultuur hen deze maand geluk heeft gebracht, wat voor feedback ze erover zouden willen geven en wat ze zelf hebben ondernomen om hun eigen werkgeluk te vergroten. “Het gaat er niet om dat iedereen invult dat ze gelukkig zijn, maar dat ze een keer per maand stilstaan bij het onderwerp,” zo klinkt het bij Guidion.
Ook krijgt iedere medewerker elk jaar een zogeheten geluksdag: een vrije dag die besteed moet worden aan iets wat hem of haar gelukkig maakt. “Alles mag, als je er maar gelukkig van wordt.”
Waarom als organisatie niet volop tonen dat je begaan bent met het geluk van jouw medewerkers?
Volgende maand nemen we weer een nieuw onderwerp onder de loep. Benieuwd hoe je als HR-professional positief engagement in de werkomgeving creëert? Dat lees je in het eerder gepubliceerde artikel ‘Engagement in de werkomgeving: 4 voorbeelden’.
Deze rubriek is tot stand gekomen samen met innovatie researcher Marc Heleven en internationaal spreker Cyriel Kortleven. Wil je meer weten over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset? Stuur dan een e-mail naar Cyriel Kortleven.