Artikel
25 okt '12
25 oktober '12
3 min

Help! Mijn medewerker heeft schulden

Zo nu en dan komt het voor dat u als HRM’er te maken krijgt met medewerkers die gebukt gaan onder een schuldenproblematiek. Een van de gevolgen van schulden is dat er beslag gelegd wordt op het salaris. En dat heeft indirect ook gevolgen voor de werkgever.

Signaleren van schulden bij een medewerker
Het vroegtijdig herkennen van een schuldenproblematiek bij medewerkers is van groot belang. Dit kan op een later moment namelijk veel ellende voorkomen. Eventuele schulden van medewerkers zijn volgens het Nibud te herkennen aan de volgende signalen: ‘De medewerker leent van collega, verzoekt om een lening of voorschot, verzoekt om uitbetaling verlof uren, heeft stress, verzoekt om extra uren te mogen werken, meldt zich veelvuldig ziek of heeft concentratieproblemen’.

Belang voor de werkgever
Het is belangrijk om de signalen die herkenbaar zijn voor schuldenproblematiek bij medewerkers vroegtijdig op te pakken. Indirect kosten de schulden van een werknemer de organisatie ook geld. Zo wordt er loonbeslag gelegd op het salaris van de medewerker, wat leidt tot extra werkzaamheden voor de salarisadministratie. Daarbij bestaat de kans dat de medewerker kan uitvallen door bijvoorbeeld stress, met extra ziekte en- of vervangingskosten tot gevolg. Tenslotte kunnen schulden de concentratie van de medewerker beïnvloeden, waardoor de kans op het maken van fouten toeneemt.

Welke actie kunt u als HRM’er nemen?
Allereerst is het belangrijk dat medewerkers weten dat zij bij financiële problemen terecht kunnen bij de afdeling HRM. Deze afdeling kan, als er bijvoorbeeld een loonbeslag wordt gelegd op het salaris van een medewerker, een vrijblijvende brief versturen waarin wordt aangegeven dat de medewerker terecht kan bij een vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Maar de afdeling HRM kan de medewerker ook informeren over instanties in de omgeving die kunnen helpen bij de schuldenproblematiek.

Verplichting aan organisatie om mee te werken
Wanneer een medewerker daadwerkelijk in schuldenproblematiek verkeert leggen schuldeisers via deurwaarders beslag op het loon van de medewerker. Als werkgever bent u verplicht om daaraan mee te werken, er ligt namelijk een vonnis van de rechter aan ten grondslag. Werkt de organisatie hier niet aan mee, dan is de organisatie hoofdelijk aansprakelijk en dient de schuld te worden overgenomen van de medewerker.

Hoe gaat een loonbeslag in zijn werk?
Deurwaarderskantoren sturen de medewerker formulieren toe met het verzoek om informatie. Aan de hand van deze informatie wordt de beslagvrije voet berekend. De beslagvrije voet is het bedrag dat de medewerker nodig heeft om de eerste levensbehoeften (huur, boodschappen etc.) te betalen. Het bedrag wat daarboven overblijft dient de werkgever in te houden op het salaris en af te dragen aan het deurwaarderskantoor. Let op dat u als werkgever het juiste loonbedrag doorgeeft, namelijk; salaris, eindejaarsuitkering, vakantiegeld en eventuele bonussen.

Wanneer tijdens het loonbeslag blijkt dat de medewerker toch niet kan voldoen aan zijn eerste levensbehoeften, ondanks dat de juiste informatie is verstrekt, kunt u als HRM’er contact opnemen met het desbetreffende deurwaarderskantoor en kijken of er wellicht een andere betalingsregeling kan worden getroffen.

Bronnen: Nibud en P&O actueel