Artikel
5 apr '17
5 april '17
3 min

Hoe gelukkig zijn medewerkers in zorg & welzijn?

Een gesprekje aan het bed, het aantrekken van een steunkous of het te woord staan van bezoekers: het werkgeluk van medewerkers in de sector zorg & welzijn bepaalt de kwaliteit van de dienstverlening. Kwaliteit die in toenemende mate onder een vergrootglas ligt bij politiek, publiek en media. Ondanks de druk op de kosten doen zorgorganisaties er alles aan om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Het zorgen voor werkgeluk bij medewerkers kan daarbij helpen.

Maar hoe is het gesteld met het werkgeluk van medewerkers binnen zorg & welzijn? En wat maakt hen eigenlijk gelukkig? Onderzoek van Kantar TNS onder werkenden in zorg & welzijn laat in ieder geval zien dat mensen die werken in de sector zorg & welzijn gelukkig zijn. Ze ervaren werkgeluk, maar voelen zich in het algemeen ook gelukkig. Hun algehele geluksgevoel beoordelen ze namelijk met een 7,7. Werkgeluk scoort een 7,2. Over het algemeen zijn werkenden binnen zorg & welzijn dan ook tevreden met hun baan. Wanneer ze op dit moment de keuze zouden hebben om opnieuw voor hun huidige baan te kiezen, zou 59% dit doen. 20% van de respondenten zou niet voor de huidige baan kiezen en denkt in een andere baan of functie gelukkiger te kunnen zijn.

Relatie met collega’s

Het merendeel (52%) van de werkenden in zorg & welzijn vindt de relatie die zij hebben met collega’s het meest bepalend voor hun werkgeluk. Gelukkig is de overgrote meerderheid van de werkenden in zorg & welzijn hierover (zeer) tevreden. Waarschijnlijk werken in de zorg veel ‘dezelfde type mensen’, waardoor de onderlinge relatie goed is.

Wil je medewerkers gelukkig houden en gelukkiger maken, dan is het verstandig om in de onderlinge relatie te (blijven) investeren. Laagdrempelige initiatieven, zoals het vieren van successen of een maandelijkse informele borrel, versterken de onderlinge band tussen collega’s en dragen bij aan het algehele geluksgevoel van medewerkers.

Hoge werkdruk

Een hoge werkbelasting staat het werkgeluk voor een kwart van de werkenden in zorg & welzijn in de weg. Met name bezuinigingen en ingewikkelde en tijdrovende administratieve handelingen zijn hiervan vaak de oorzaak. Digitalisering biedt een praktische oplossing, maar denk bijvoorbeeld ook aan andere organisatievormen, zoals zelfsturende teams. In de publicatie ‘Werkgeluk’ beschrijft Jaap Peters hoe autonomie bij Stichting Familiehulp heeft bijgedragen aan meer werkgeluk en het verzuimpercentage binnen een jaar tijd met 10% heeft laten dalen.

Ontwikkeling van medewerkers

Specifieke kennis en vaardigheden zijn niet alleen nodig om je werk uit te voeren, maar ook om te excelleren. Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden en meedenken over verbeteringen en nieuwe ideeën zijn onderdelen waarop de sector zorg & welzijn in het onderzoek minder goed scoort.

Wilt u hiermee aan de slag, maar zijn er binnen uw organisatie niet voldoende financiële middelen aanwezig? Denk dan aan sessies waarin collega’s als docent optreden en kennis en vaardigheden delen. Dergelijke momenten kunnen direct worden gebruikt om de onderlinge relatie met collega’s te verstevigen. Plan de sessie op een avond en zorg voor een lekkere maaltijd. Succes gegarandeerd!

In de zorg & welzijn special van Werkgeluk duiken we dieper in de onderzoeksresultaten van Kantar TNS en vergelijken we zorg & welzijn met andere sectoren in het publieke domein. Meer lezen? Vraag de zorg & welzijn special van Werkgeluk aan via www.werkgeluk.nl/zorg.

Pieter Philippart
Marketing manager bij Driessen