Artikel
27 jun '17
27 juni '17
3 min

Hoe maak je je medewerkers meer ‘eigenaar’?

Het is geen tijd meer van vaste hiërarchische structuren waarin de medewerkers alleen doen wat ze wordt opgedragen. Managers verwachten van hun medewerkers ‘eigenaarschap’, waarbij ze ondernemend en proactief zijn. Maar hoe kan je dit stimuleren?

Eigenaarschap is in. Iedereen heeft echter zo zijn eigen ideeën bij dit onderwerp. Het is daarom eerst belangrijk om te weten waar het om gaat bij eigenaarschap en wie er een rol in speelt.

Mensen beleven eigenaarschap in relatie tot een specifiek onderwerp. Het moet ergens over gaan, zoals bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw product of het gebruiken van een nieuw systeem. Eigenaarschap betreft het gevoel dat iets ‘van mij’ of ‘van ons’ is. Dat is dan niet op een juridische manier zoals bij het bezit van een auto of huis, maar in psychologische zin. Bijvoorbeeld eigenaar zijn van een idee of project. Dat betekent dat je een oproep als, ‘we willen meer eigenaarschap zien bij onze medewerkers’ direct moet koppelen aan de vraag ‘waarvan precies?’.

Routes naar eigenaarschap

Je kunt eigenaarschap via drie routes beïnvloeden. Het gaat om ‘controle hebben over’, ‘kennis hebben van’ en ‘iets (tijd, energie, geld) van jezelf kunnen investeren in een onderwerp’. Voor meer eigenaarschap moet je de beschikbaarheid van deze routes kritisch onderzoeken. Het gaat er dan om of mensen ook echt controle hebben over een onderwerp, toegang hebben tot alle relevante kennis en daadwerkelijk hun tijd of budget kunnen investeren.

Neem bijvoorbeeld de situatie dat je verwacht dat medewerkers actief meedenken over het optimaliseren van een administratief systeem door het verwerken van meer orders in minder tijd. Je gaat dan na of ze kennis hebben van het gehele systeem of maar een deel en of ze ideeën kunnen testen of alleen aandragen. Ook kijk je dan bijvoorbeeld of ze genoeg tijd krijgen om te brainstormen over een andere aanpak of te zoeken naar goede voorbeelden.

Dit betekent overigens niet dat leiders en managers die meer eigenaarschap willen alles maar moeten toestaan. Zij moeten zich realiseren dat eigenaarschap niet alleen iets van de ander vraagt. Managers en organisaties moeten ook zelf het goede voorbeeld geven door zichzelf en de beschikbaarheid van de drie routes kritisch te bekijken.

Vier aandachtspunten

Voor een goede aanpak van ‘eigenaarschap’ zijn er vier aandachtspunten:

  • Geef ruimte: onderzoek de beschikbaarheid van de drie routes en zorg voor zoveel mogelijk ruimte.
  • Wees duidelijk: waarvoor wil je dat medewerkers (meer) eigenaarschap ontwikkelen?
  • Heb vertrouwen en toon dat: hiermee kom je tot een veilige omgeving voor medewerkers om te experimenteren en wennen aan een andere werkwijze.
  • Wees eerlijk: licht medewerkers in over eventuele beperkingen van (één van) de routes. Zo voorkom je teleurstellingen en geef je helderheid over het kader waarin de medewerkers wel kunnen opereren.

Bron: Management Team