Je onderscheiden als werkgever is essentieel, maar hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Dat is een vraag die in deze schaarse arbeidsmarkt veel gesteld wordt. Het aantal beschikbare kandidaten dat zich op de arbeidsmarkt bevindt wordt steeds schaarser. En mocht je dan iemand hebben gevonden, dan ben je waarschijnlijk niet de enige werkgever die deze kandidaat interessant vindt.
Door de goede verhalen die ik las en hoorde over Driessen (onder andere van een oud klasgenoot), heb ik contact opgenomen. Een aantal gesprekken later werd ik aangenomen en sinds april 2017 ben ik werkzaam bij Driessen als intercedent op de locatie in Breda. Vanaf dag 1 voel ik me erg thuis. Dit had vooral te maken met de huiselijke sfeer van de locatie.
Tegenwoordig redden organisaties het vaak niet om mensen voor zich te winnen, door alleen met goede primaire arbeidsvoorwaarden te komen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers ruime secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker vinden dan een hoog salaris en daarnaast krijgen ze liever vrijheid in hun werk dan complimenten over hun prestaties. Wanneer je als werkgever meer met secundaire arbeidsvoorwaarden wilt doen, kun je je onder meer tot de werkkostenregeling (WKR) wenden. Als werkgever kun je namelijk tot 1,2% van de totale loonsom onbelast aan extra’s bieden. Denk hierbij aan bedrijfsfitness of een fiets van de zaak. Je dient wel altijd rekening te houden met de geldende cao. Deze is altijd leidend.
Uit onderzoek blijkt dat er 4 universele pijlers van medewerkersbetrokkenheid zijn, namelijk:
Ik heb verschillende zaken benoemd om medewerkers aan te kunnen trekken. Echter is het natuurlijk ook erg belangrijk om je huidige medewerkers te behouden. Wanneer je nieuwe medewerkers aantrekt, maar er tegelijkertijd ook medewerkers vertrekken, blijf je bezig. Zorg daarom dat je ook voldoende aandacht blijft geven aan je huidige medewerkers. Blijf met je medewerkers in gesprek.
Kortom, genoeg zaken waar je mee aan de slag kunt om een aantrekkelijke werkgever te worden en vooral ook te blijven.
Bronnen: HR Praktijk