Voor jou als HR professional is het relevant om te weten wat er speelt op de verschillende afdelingen in de organisatie. Jij bent immers in staat om over deze functiebeschrijvingen heen te kijken en de medewerker te ondersteunen om zijn of haar werk in optimale omstandigheden te doen. Nu blijkt alleen dat we bij het aanpakken van uitdagingen heel vaak het wiel opnieuw willen uitvinden. Dit kost veel tijd, energie en geld, terwijl er voor veel problemen van vandaag al een oplossing bedacht is in een andere sector.
In de nieuwe maandelijkse rubriek ‘HR trends over de grens’ steken we voor jou de grenzen over en dan bedoelen we niet slechts de landsgrenzen. We kijken wat we kunnen leren van diverse vakgebieden, industrieën en andere inspiratiebronnen. Deze inspiratie kan leiden tot nieuwe oplossingen voor jouw HR uitdagingen.
Belgische auteurs Cyriel Kortleven – professioneel spreker rondom de verander mindset en Marc Heleven – Innovatief web searcher geven iedere maand invulling aan deze rubriek. Maar hoe zijn ze op dit idee gekomen om over grenzen heen te kijken? In deze eerste bijdrage leggen we het uit.
In plaats van zelf nieuwe oplossingen te vinden voor een probleem, ga je bewust op zoek naar de grenzen van het probleem en haal je inspiratie en oplossingen uit andere ‘domeinen’. Uiteraard dien je de oplossing uit dit andere domein nog te vertalen naar je eigen situatie, want een pure copy/paste werkt meestal niet zo goed. Bekijk die andere ‘domeinen’ gerust heel breed: andere functies, organisaties, industrieën, maar ook minder voor de hand liggende inspiratiebronnen, zoals de kunstwereld, de natuur, geschiedenis. Via een simpel gestructureerd proces kun je uit veel van deze vreemde ‘domeinen’ antwoorden vinden op je uitdaging.
Een mooi voorbeeld vind je bij Van Moof – het bekende fietsenmerk. Deze fietsen worden wereldwijd gekocht omwille van de top kwaliteit. Eén van de uitdagingen van Van Moof was de fietsen zonder schade tot bij de klant krijgen, wat niet evident was tijdens internationaal transport. De oorzaak van het probleem bleek na wat onderzoek bij de ‘handlers’ van de transportfirma’s te liggen. Zij plaatsen zo’n grote dozen vaak zonder al te veel finesse in de vrachtwagens of containers. Die aanpak van ‘handling’ veranderen was echter verre van simpel. Tot ze zich op een bepaald moment hebben laten inspireren door een oplossing uit een andere industrie: grote televisie-schermen. Die worden óók over heel de wereld verzonden én komen wel in goede conditie aan. De oplossing van Van Moof? Een aanpassing van het grafische ontwerp van hun dozen! Vanaf nu printen ze een televisiescherm op de doos! Blijkt dat door deze kleine aanpassing de schadegevallen met 70 a 80% gedaald zijn.
We geven je 4 extra redenen waarom het proces van ‘Crossing Borders’ ook zo interessant is voor jou als HR professional:
Als iemand met een nieuw idee komt, ontstaan er doorgaans zeer snel ‘ideakillers: uitspraken zoals “ja maar”, “geen geld”, “hebben we al geprobeerd”. Deze zorgen ervoor dat we het idee onmiddellijk veroordelen. Op die manier kan helaas geen enkele innovatie ontstaan, aangezien elk vernieuwend idee altijd afwijkend zal zijn van de huidige context. Stel je oordeel dus nog even uit en pak het bij een volgende ideeën-zoektocht op de volgende manier aan: neem 3 minuten ‘uitstel van oordeel’. Drie minuten waarin je enkel “Ja en…” mag antwoorden. Je zal merken dat er ineens veel meer ruimte en energie ontstaat. Levenskansen voor ideeën.
Daarnaast is divergeren belangrijk. Dat betekent dat je niet stopt na je eerste idee, maar ook een tweede idee bedenkt én een derde. Gun jezelf een gelimiteerde tijdsperiode waarin je enkel bezig hoeft te zijn met het genereren van nieuwe ideeën. Op die manier zorg je ervoor dat je meer opties hebt om uit te kiezen.
Durf de wereld ook een keer vanuit een ander perspectief te bekijken. Vaak kijken we naar de wereld vanuit onze HR bril, wat erg logisch is, aangezien we die ‘bril’ het beste kennen. Daar is op zich ook helemaal niks mis mee. Als we echter nieuwe manieren willen ontdekken om bepaalde uitdagingen aan te pakken, dan is het wel zo verstandig om te leren hoe je makkelijk van perspectief kunt veranderen. Zo kan je je bijvoorbeeld inbeelden hoe iemand met een andere functie jouw probleem zou aanpakken: hoe zou iemand van marketing, logistiek of de juridische dienst een vacature invullen?
Voeg aan dit alles nog 5 gram verbeeldingskracht toe en je hebt een mooie mix van vaardigheden om te starten met het Crossing Borders proces.
Voor meer informatie over het Crossing Borders proces of het boosten van de Verander mindset stuur je een mailtje naar Cyriel Kortleven.