In mijn rol als adviseur bij Mensiumgroep, coach ik een club trainees bij Driessen gedurende hun tweejarige traineeship. Het traineeship start met een analyse van de persoonlijkheidsvoorkeuren: Insights Discovery. Met behulp van een overzichtelijke en aansprekende kleurentaal geeft Insights Discovery inzicht in gedragsvoorkeuren en biedt deze tool concrete handvatten voor de ontwikkeling van effectiviteit op zowel het individuele, als op team- en organisatieniveau. Wanneer iemand vraagt ‘hoe werkt dat nou precies met die kleuren?’ vertel ik het verhaal over Bart, Gea, Gerard en Robin, die voor de derde keer de Vierdaagse van Nijmegen gaan lopen.
De persoonlijke slogan van iemand met een blauwe voorkeurskleur, laten we hem voor het gemak ‘blauwe Bart’ noemen, is als volgt: ‘Ik doe het juist’. Bart pakt ruim van tevoren zijn rugzak in en googled elk jaar opnieuw: wat stop je in je rugzak bij een Vierdaagse’. Wanneer Bart voor de derde keer een Vierdaagse gaat lopen pakt hij zijn Excel-sheet erbij van de vorige keer dat hij meeliep. Bart heeft een gemiddelde ontdekt in zijn loopgedrag, en wil graag constant weten of hij nog op schema ligt. Bart heeft zijn doel bereikt als hij volgens zijn vaste ritme, volgens schema in hetzelfde tijdsbestek, de Vierdaagse uitloopt.
Gea’s lijfspreuk is: ‘Ik doe het met zorg.’ Gea zal net als Bart op tijd haar spullen pakken. Wanneer zij de Vierdaagse gaat lopen neemt ze de grootste rugzak mee die zij kan vinden. In die rugzak zitten appels, energierepen, flesjes water en sportdrank, dextrose, blarenpleisters en een EHBO-kit, kortom: dingen die lekker zijn als je moe bent en aangenaam zijn wanneer je pijn hebt. Terwijl Gea de Vierdaagse loopt kijkt ze regelmatig om: ‘Is er iemand gestrand?’ Dan deelt Gea blarenpleisters en appels uit. Daarna loopt ze gauw weer verder, want er kunnen meer deelnemers hulp nodig hebben. Zij loopt de Vierdaagse als het ware ‘achteruit’. Gea heeft haar doel bereikt als aan het eind van de Vierdaagse haar rugzak helemaal leeg is.
Gerards motto is: ‘Ik doe het samen’. Gerard zal op het laatste moment zijn rugzak inpakken en alleen het hoognodige meenemen. Wat hij eventueel te kort komt, regelt hij onderweg wel. Gerard kletst tijdens de Vierdaagse met iedereen die hij tegen komt: ‘Gezellig hè, veel plezier nog!’ Gerard stopt bij elk bandje dat hij onderweg tegenkomt, doet een dansje en pakt hier en daar een biertje. Eigenlijk loopt hij de hele Vierdaags in polonaise. Gerards Vierdaagse is geslaagd als hij een gezellige tijd heeft gehad, en o ja, op tijd binnen is. Aan het eind van de dag is hij ‘kapot’, maar heeft wel heel veel lol gehad.
Robin’s slogan is: ‘Ik doe het nu!’ Robin pakt een kleine rugzak in en vraagt zich vlak voor vertrek nog af wat er allemaal eventueel thuisgelaten kan worden. De eerste keer dat Robin de Vierdaagse liep, heeft hij een nulmeting gemaakt. Tot op heden is hij ieder jaar sneller en beter over de finish gekomen, dat is dan ook het doel van dit jaar. Robin zal niet stoppen als er iemand langs de kant zit te wachten op een blarenpleister en haalt zoveel mogelijk mensen in. Hij ergert zich onderweg behoorlijk aan Gerard, want die loopt hem in de weg en hij wil vooral niet achterop raken. Robin heeft een geslaagde Vierdaagse als hij met een persoonlijk record over de finish komt. Wanneer dit niet lukt, zal hij zijn doel veranderen en bij thuiskomst benoemen wie hij allemaal heeft ingehaald.
De Vierdaagse geeft een helder metafoor van de verschillende soorten persoonlijkheidsvoorkeuren. We gaan onze trainees uiteraard niet een marathon of een Vierdaagse laten lopen om hun kleur voorkeur te bepalen, dit doen we zoals hierboven beschreven met Insights Discovery. Twijfel je nog over jouw gedragsvoorkeur?
Mensiumgroep, onderdeel van Driessen HRM, ondersteunt en ontzorgt organisaties binnen de publieke sector bij het begeleiden van medewerkers naar een nieuwe arbeidspositie en het verhogen van de individuele en/of teameffectiviteit. Als senior adviseur help ik mensen te ontdekken dat er, vanuit een andere invalshoek, nieuwe mogelijkheden en inzichten bestaan
om met een persoonlijk vraagstuk om te gaan, deze op te lossen of zelfs te voorkomen. Zij kunnen rekenen op inspirerend spiegelen; persoonlijke en creatieve advisering, begeleiding, training en eventueel bemiddeling. Ik daag betrokkenen uit en stimuleer hen om zelfinzicht, zelfbewustzijn en persoonlijk leiderschap te bevorderen. www.mensium.nl
Dit artikel is verschenen in magazine Driessen Persoonlijk, editie 3 2017, thema Kleur.