Uit een onderzoek van TIAS School for Business and Society onder ruim 2.000 respondenten, blijkt dat een kwart van de Nederlanders zich zorgen maakt over de waarde van behaalde diploma’s door de opkomst van AI en de digitalisering van de samenleving. Het onderzoek richtte zich op de veranderende perceptie van onderwijs in een wereld waar technologie een steeds grotere rol krijgt.
Hoewel het grootste deel van de Nederlanders (67 procent van de respondenten) toch vertrouwen houdt in de blijvende waarde van diploma’s, maakt een kwart zich wél zorgen de waarde in de toekomst. Deze groep ziet hoe AI en digitalisering de arbeidsmarkt fundamenteel veranderen en verwacht dat praktische vaardigheden en voortdurende bijscholing belangrijker worden dan formele opleidingen.
“De snelle ontwikkeling van technologieën zoals AI en de digitale transformatie veranderen de arbeidsmarkt ingrijpend. Gedurende een carrière van veertig jaar is het cruciaal om continu nieuwe ontwikkelingen bij te houden en nieuwe vaardigheden te blijven leren,” aldus Sietske Rozie, Academic Director Digitale Innovatie in de Zorg bij TIAS School for Business and Society. “Ook voor organisaties is het van belang om te zorgen dat hun medewerkers voortdurend up-to-date blijven met de nieuwste technologieën en vereiste vaardigheden en niet te onderschatten welke impact AI en digitalisatie in de toekomst gaat hebben.”
Ondanks dat de meeste respondenten geloven in de blijvende waarde van hun diploma’s, ziet een ruime meerderheid (63 procent) levenslang leren als noodzakelijk om competitief te blijven op de arbeidsmarkt. Deze groep geeft aan zich tot aan hun pensioen te willen blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te doen, wat de toenemende vraag naar flexibele en modulaire opleidingsmogelijkheden onderstreept.
Uit het onderzoek van Trends in HR naar de belangrijkste thema’s voor HR komt een leven lang leren ook naar voren. Als onderdeel van het aantrekken en behouden van talent moeten organisaties aan de slag met de persoonlijke ontwikkeling van hun medewerkers.
Ook prof. Dr. Nick van Dam onderstreept het belang van ontwikkeling. “Als je leert heb je meer mogelijkheden om allerlei soorten activiteiten in je werk te doen of eventueel ander werk te gaan doen. Als je niet of in beperkte mate leert, kom je vast te zitten in een rol en zijn er eigenlijk weinig mogelijkheden om iets anders te doen in je leven. Dan blijf je in dezelfde baan zitten. Nu zijn er mensen die daar ook tevreden mee zijn, maar toch blijkt dat mensen die zich blijven ontwikkelen en leren veel gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen.”
De vraag naar opleidingsprogramma’s die zich richten op innovatie is vooral groot in sectoren die snel veranderen, zoals cybersecurity en de zorg. Sietske Rozie benadrukt: “We hebben de afgelopen jaren meerdere opleidingen ontwikkeld die zich richten op vernieuwing in de zorgsector, omdat het zorglandschap continu verandert. Innovatie in de zorg is noodzakelijk door problemen op de arbeidsmarkt, de vergrijzing en beperkte financiële mogelijkheden. Naast de aanwezigheid van zorgtechnologie, vraagt dit ook om nieuwe vaardigheden van zorgprofessionals. Daarom is er veel vraag naar deze innovatiegerichte opleidingen.”