Als leidinggevende heb je een enorme invloed op je medewerkers. Niet alleen op hun prestaties, maar ook op hun motivatie en betrokkenheid. Uit onderzoek blijkt dat de leidinggevende voor 70 procent invloed heeft op de betrokkenheid van medewerkers (Gallup, 2022). Dat is een flinke verantwoordelijkheid, maar ook een kans om hiermee een grote positieve impact te maken.
Toch zijn er ook grenzen aan wat je kunt beïnvloeden. Leiders zijn namelijk geen tovenaars. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd blijven en graag bij je willen blijven werken? En waar houdt die invloed op?
Je hebt directe invloed op de sfeer binnen het team, dat mag duidelijk zijn. De omgang met medewerkers, open communicatie, het mogen meedenken, fouten mogen maken en of er met elkaar wordt gelachen. Het speelt allemaal een rol in de sfeer. Net zoals dat verwachtingen duidelijk zijn. Wat verwacht je van mensen, waar dragen ze aan bij en wat kan jouw team van jou verwachten. Hoe duidelijker dat is, hoe meer mensen zich ook onderdeel voelen en dus betrokken zijn.
Ieder mens wil graag gezien worden. Erkenning en waardering zijn daarom – vanzelfsprekend – enorm belangrijk. Dit hoeft niet altijd een financiële beloning te zijn; een simpel ‘goed gedaan’ kan al een groot verschil maken. Medewerkers werken simpelweg harder als hun inspanningen worden gezien en gewaardeerd.
Medewerkers die zich kunnen ontwikkelen, blijven langer. Dat is geen nieuws. Als leidinggevende kun je inspelen op deze behoefte door coaching, training en nieuwe werkzaamheden aan te bieden. Totdat het beter is dat mensen vertrekken. Soms is het ook goed om afscheid te nemen van elkaar.
Mensen floreren als ze autonomie ervaren in hun werk. Met micromanagement zorg je vooral voor gedemotiveerde medewerkers die zelf geen enkele beslissing durven te nemen, terwijl het geven van verantwoordelijkheid en vertrouwen juist energie geeft én een hogere betrokkenheid. Mits je duidelijke kaders aangeeft. Vrijheid, blijheid werkt niet.
Ondanks alle inspanningen als leidinggevende zijn er ook factoren waar je weinig controle over hebt:
Omdat je niet alles kunt beïnvloeden, is het belangrijk om te focussen op de aspecten waar je wél impact op hebt. Dit betekent:
Zorg er in ieder geval voor dat je weet wat er bij je mensen leeft. Als je dat namelijk niet weet, waar moet je dan beginnen om medewerkers te behouden? Hoe zorg je ervoor dat mensen met plezier voor je blijven werken?
Je kunt wel allerlei ‘oplossingen’ bedenken, maar die werken alleen als ze ook echt een oplossing zijn in plaats van pure symptoombestrijding. Denk aan:
En zo zijn er tig voorbeelden te bedenken.
Vaak is de oplossing niet zo ingewikkeld. Begin bij de basis. Toon oprechte interesse in mensen. Weet wat er leeft. Daarmee kom je samen een heel stuk verder.
Als leidinggevende heb je een grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van je medewerkers, maar niet op alles. Weet wat je van mensen kunt verwachten en wat mensen van jou kunnen verwachten. Zo zijn er altijd medewerkers die ergens over klagen, maar nog geen haar op hun hoofd die eraan denkt om weg te gaan. Soms hoort dat klagen er gewoon bij. Accepteer dat vooral. Mensen blijven immers mensen.
Kirsten de Roo helpt ondernemers met de groei van hun bedrijf, waarbij het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek centraal staat. Ze schreef het boek ‘Personeelstekort begint bij jezelf’ over hoe je wél de juiste mensen in een krappe arbeidsmarkt vindt en behoudt.