Het zakelijk gebruik van Facebook (messenger) en WhatsApp neemt toe. Op Facebook blijken werknemers meer bevriend te zijn met collega’s dan met hun baas. Ook is de leidinggevende vaak geen lid van een WhatsApp-groep, waaraan wel meerdere collega’s deelnemen. Zo laat onderzoek van Intelligence Group zien onder 3590 mensen, die representatief zijn voor de Nederlandse beroepsbevolking.
Van de Facebookgebruikers is 70 procent bevriend met één of meerdere collega’s. Op WhatsApp neemt de helft van de respondenten deel aan een WhatsApp-groep met één of meerdere collega’s. Met de ‘baas’ is er minder contact. Zo heeft 61 procent van de met collega’s bevriende Facebookers de leidinggevende niet als vriend toegevoegd. Ook is de leidinggevende geen lid van de helft van de WhatsApp-groepen met daarin collega’s.
Vrouwen blijken volgens Intelligence Group actiever te zijn op Facebook en WhatsApp dan mannen. Daarbij zijn ze meer met collega’s bevriend op Facebook of nemen ze deel aan een collegiale WhatsApp-groep. Tegelijk willen vrouwen vergeleken met mannen op Facebook minder snel vriend worden met hun leidinggevende. Tweederde (65 procent) van hen is op Facebook niet verbonden met de leidinggevende. Bij de mannelijke Facebookers is dat 57 procent.
Van de vrouwen zit ruim de helft (55 procent) in een WhatsApp-groep met collega’s, tegen 46 procent bij de mannen. Bij de WhatsApp-groepen verschillen de mannen en vrouwen niet in de mate waarin de leidinggevende ook lid is van deze groepen.
Oudere werknemers hebben op Facebook minder contact met hun leidinggevende. Ruim de helft (52 procent) van de jongeren onder de 25 jaar die op Facebook bevriend zijn met collega’s, is dat ook met hun manager. Bij vijftigplussers is dat 29 procent. WhatsApp kent ook verschillen tussen de generaties, maar die zijn veel kleiner en minder duidelijk.
Verschillen treden voor Facebook ook op qua opleidingsniveau. Hoe hoger de opleiding, hoe kleiner de kans is dat de werknemer de baas/leidinggevende als vriend heeft op Facebook.
Bij Facebook gaat het echt om privé-activiteiten van een individuele werknemer. WhatsApp kent een veel breder karakter. De toepassing ervan hangt af van het gebruiksdoel van de WhatsApp-groep. Hoe ouder de werknemer is, hoe groter bij met name Facebook de scheiding is tussen werk en privé. Dat geldt zowel richting collega’s als richting de leidinggevende.
Intelligence Group merkt dat Facebook en WhatsApp steeds meer en succesvoller worden gebruikt voor het actief benaderen van potentiële werknemers. Het rendement is zeer groot als werkgevers of recruiters deze kanalen op de juiste manier inzetten. Zeker als ze dat doelgroepgericht en origineel doen en rekening houden met de voorkeuren van de doelgroep. Zo benader je een twintiger gemakkelijk met een filmpje op WhatsApp, terwijl je een veertiger of vijftiger eerder appt of zelfs sms’t. Bellen kan natuurlijk ook, zegt Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.
Bron: Intelligence Group