De lerarenopleiding voor mensen die van een eerdere baan overstappen naar het onderwijs, moet zo snel mogelijk worden gewijzigd voor een betere aansluiting met de volwassen doelgroep. Merel van Vroonhoven waarschuwde dat deze zij-instromers anders weer zij-uitstromers worden. De voormalig topvrouw van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) benoemd tot aanjager voor de aanpak van het lerarentekort.
Van Vroonhoven stapte vorig jaar over naar het onderwijs. Ze laat zich omscholen tot leraar in het speciaal onderwijs. In de Tweede Kamer sprak ze over haar conclusies over het lerarentekort, die zij afgelopen zomer presenteerde. Van Vroonhoven praatte naar eigen zeggen met honderden zij-instromers en vindt dat alle overbodige zaken uit de opleiding voor zij-instromers moeten worden gehaald. “Laat mensen van in de 40 geen eindeloze zelfevaluaties invullen, laat iemand die altijd bij een bedrijf heeft gewerkt waar Engels de voertaal was geen Engels volgen.”
De aanjager lerarentekort verwees onder andere naar een bericht van een gepromoveerde natuurkundige. Deze schoolt zich om tot middelbare schoolleraar natuurkunde. Daarbij moet hij bewijzen dat hij onderzoeksvaardigheden heeft, terwijl hij jarenlang aan een promotieonderzoek heeft gewerkt. Volgens Van Vroonhoven is het demotiverend dat zij-instromers volgens een checklist en soms als 19-jarigen worden behandeld.
De aanjager lerarentekort vindt dat er absolute topprioriteit moet komen voor het gebrek aan leerkrachten. Volgens haar moet daarvoor een ‘salarisprobleem’ worden opgelost. Leraren in het basisonderwijs krijgen minder salaris dan hun collega’s in het voortgezet onderwijs, terwijl zij allemaal op hbo-niveau zijn opgeleid. Daarnaast moeten de klassen kleiner worden. “Het wordt niets als die klassen zo groot blijven.” Vroonhoven beschouwt andere zaken, zoals passend onderwijs en een herziening van het lespakket, ondergeschikt aan het oplossen van het lerarentekort. “Passend onderwijs gaat mij aan het hart. Maar van een curriculumherziening denk ik: moet dat echt nú?”
Ze liet haar ergernis blijken over het feit dat het lerarentekort inmiddels als ‘bijna gewoon’ wordt gezien. “We vinden het normaal dat er geen leraar voor de klas staat, dat er geen taalonderwijs wordt gegeven aan kinderen met een taalachterstand omdat er geen docent is, dat klassen naar huis worden gestuurd.” Het irriteert Van Vroonhoven ook dat er nog altijd ‘geen eenduidig beeld’ van het lerarentekort is. Daardoor is ook onbekend waar de problemen het grootst zijn en welke kinderen daar het slachtoffer van zijn.
De oud AFM-topvrouw kan er niet over uit dat de ene school leerlingen naar huis moet sturen vanwege een lerarentekort, terwijl een school een kilometer verderop dat probleem totaal niet heeft. Een onderbelicht probleem is volgens haar een ‘schrijnend tekort’ aan schooldirecteuren. Van Vroonhoven vindt dat daar snel meer aandacht voor moet komen. Een school zonder of met een slechte directeur ziet namelijk ook eerder leraren vertrekken.
Bron: Parool