Interview
27 sep '23
27 september '23
5 min

“Met hybride werken geef je medewerkers meer regie”

(Deels) vanuit je eigen huis werken. Voor Marianne Sturman was het 23 jaar geleden al gesneden koek. Ze besloot vanaf toen met haar bedrijf Moneypenny managementondersteuning te bieden vanaf afstand. Inmiddels werken er honderd Virtual Assistants (VA’s) voor de organisatie én heeft ze met compagnon Susan Smulders een adviesbureau dat zich richt op hybride werken. Hun kennis hebben ze verpakt in een boek over hybride werken. Ze vertelt wat er al goed gaat én wat er volgens haar nog beter (en anders) kan.

Hoe kwam jij in aanraking met hybride werken?

“23 jaar geleden werkte ik in de IT. Als collega’s voor een thuiswerkdag kozen, had ik daar zo mijn twijfels bij. Dat veranderde toen ik zelf moeder werd. Ik begreep ineens heel goed hoe prettig het kan zijn om meer controle te hebben over de plaats en tijd van werken. En ik merkte dat dat niets hoeft af te doen aan de kwaliteit van je werk. Daarom besloot ik voor mezelf te beginnen en managementondersteuning op afstand te bieden.”

Waarom ben je zo’n voorstander van hybride werken?

“Ik ben niet per se voorstander van thuiswerken, op kantoor werken of hybride, dus een combinatie van thuis en op kantoor werken: ik ben er voorstander van om je medewerkers werknemers meer regie te geven. Dat kan betekenen dat de één vijf dagen per week op kantoor werkt en de ander maar een paar uurtjes per week. Ik zie hybride werken als een manier om in te spelen op de behoeftes van je medewerkers. Aan de ene kant kun je zo inspelen op hun levensfase, jonge ouders werken bijvoorbeeld vaak graag thuis. Aan de andere kant kun je zo het werk aan laten sluiten op de werkstijl. Sommige mensen gaan heel goed op werken van 9.00 tot 17.00 uur, andere delen hun werkdag liever anders in. Hybride werken maakt het mogelijk om werk op de persoon af te stemmen.”

Als iedereen op andere dagen thuis of op kantoor werkt, doet dat dan niet iets met de verbinding?

“Het is zeker belangrijk om daar over na te denken, maar leg dat niet van bovenaf op. Laat teams hier zelf over nadenken. De vraag is simpel: hoe willen jullie zelf invulling geven aan die verbinding? Daar kunnen heel verrassende ideeën uit naar voren te komen.”

Medewerkers kunnen hierdoor dus werken op een manier die bij hun levensfase en werkstijl past. Maar wat biedt hybride werken werkgevers?

“Nou, blije medewerkers zou ik zeggen. Mensen die zelf de regie over hun werk hebben, ervaren meer werkgeluk. Bovendien kan het eraan bijdragen dat je meer reacties krijgt op vacatures. Best welkom in deze krappe arbeidsmarkt, toch? Als ik naar mijn eigen bedrijf kijk dan zie ik dat het feit dat je bij ons grotendeels thuiswerkt echt aantrekkelijk is voor medewerkers. En het mooie is, na al die jaren hoef ik het steeds minder aan klanten uit te leggen. We zijn gewend geraakt aan hybride werken. Nu wacht alleen de volgende stap: dat op een nog slimmere manier inrichten.”

3 tips van Marianne om hybride werken anders in te delen

  1. Vergader uitsluitend online. Een vergadering waarin de helft aan een vergadertafel zit en de andere helft online meedoet, is vaak niet heel efficiënt. Ga gewoon allemaal achter een scherm zitten, dan krijgt iedereen de kans om mee te doen.
  2. Ga op zoek naar goede tools om informatie te delen. Als elke vergadering draait om het overbrengen van informatie, dan doe je iets niet goed. Zelf ben ik fan van Trello, daarin kun je allerlei informatie samenbrengen op borden. Daar hoort wel een breng- en haalplicht bij, maar ook hier geldt: laat het aan het team. Wil je als team minder vergaderen? Dan is het wél de bedoeling dat je informatie op een andere manier tot je neemt.
  3. Besef dat leidinggeven op afstand om bepaalde skills vraagt. Als je medewerkers fysiek tegenkomt, zie je sneller ‘hoe de vlag erbij hangt’. Mensen die thuiswerken, kunnen in hun schulp kruipen. Zorg dus dat medewerkers die minder vaak op de werkvloer zijn, wél de aandacht krijgen die ze verdienen. Heb daar als manager aandacht voor en bedenk hoe je de verbinding houdt. Bijvoorbeeld door regelmatig ‘zo maar’ even te bellen, om te polsen hoe het met iemand gaat. 

Het werk van de toekomst: asynchroon

Marianne denkt dat in de toekomst niet alleen meer hybride gewerkt wordt, maar ook vaker asynchroon. Dit betekent dat de ene medewerker misschien in de avond zijn laptop openklapt, terwijl een ander in de ochtend wat uurtjes maakt en daarna later op de dag. De voordelen? Medewerkers kunnen nog beter hun werk- en privéleven combineren. Daar komt bij dat het voor werkgevers zo gemakkelijker wordt om medewerkers die naar het buitenland gaan of daar wonen, aan de slag te zetten. Wel moet er daarvoor volgens haar nog het een en ander veranderen. “Voor veel werkgevers is dit echt nog wel een hobbel. Maar wees nou eens eerlijk: hoeveel werk is écht tijdkritisch. Moet het werk echt per se op een bepaald tijdstip gebeuren, of is dat simpelweg een ingeslepen patroon?”