De millennial-generatie, ook wel generatie Y genoemd, is geboren tussen 1981 en 2000. Inmiddels bestaat zo’n 36 procent van de arbeidsmarkt uit millennials. In 2020 is dat zelfs al de helft. Het is dan ook belangrijk dat werkgevers deze generatie begrijpen en weten wat hen motiveert. Zo stelt Lolly Daskal, CEO van Lead From Within, op Inc.com.
Bij werkgevers hebben millennials niet de best mogelijke reputatie. Ze zouden jobhoppers zijn en moeite hebben met bureaucratie. Daartegenover staan echter veel positieve kanten. Millennials zijn goed opgeleid, cultureel divers en ze weten uitstekend wat ze willen. Managers denken vaak dat ze millennials voor zich kunnen winnen met flexibele werktijden, hoge salarissen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Het zijn echter andere zaken die hen écht motiveren. Lees hieronder welke acht motivatiepunten dat volgens Daskal zijn.
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat 78 procent van de millennials een voorkeur heeft voor innovatieve organisaties. Dat ligt ook voor de hand, want deze generatie is sterk gericht op groei en vooruitgang. Vandaar dat ze kiezen voor bedrijven die hen mogelijkheden voor groei, creativiteit en optimale ontplooiing bieden.
Millennials willen autonoom en onafhankelijk werken en geen leidinggevende die steeds over hun schouder meekijkt. Ze vragen respect voor hun capaciteiten en competenties en het vertrouwen om zelfstandig beslissingen te nemen.
Medewerkers uit de generatie Y willen meer dan andere generaties hun vaardigheden aanscherpen. Het ontbreken van doorgroeimogelijkheden is zelfs de belangrijkste reden dat millennials vertrekken.
De millennials richten zich sterk op technologie en weten er alles van. Werkgevers doen er goed aan hun kennis en inzicht te gebruiken. Hierdoor kunnen de millennials nog productiever zijn.
Onderzoek laat zien dat maar liefst 74 procent van de millennials een voorkeur heeft voor een werkcultuur met een belangrijke plaats voor samenwerking. Communiceren en social media zijn namelijk essentieel voor hen. Ze zullen uitblinken in hun werk als ze de ruimte krijgen om hiermee aan de slag te gaan.
Voor millennials zijn negen-tot-vijfbaantjes uit de tijd. Ze willen volgens Daskal werken waar en wanneer ze willen. Bovendien willen ze voldoende tijd overhouden voor activiteiten buiten hun werk. De millennials zijn sterren in multitasken en kunnen overal werken. Resultaten zijn hun uitgangspunt en niet de plaats of het moment waarop ze die bereiken.
Eerdere generaties zoals babyboomers wachten op promoties en bonussen. De generatie Y wil direct beloningen. Promoot en beloon ze daarom vaak en snel. Dat kan ook met kleine stapjes.
Millennials gaan graag voor hogere doelen. Succes is voor hen betekenisvol werk. Deze jonge generatie wil vooral weten waarom ze het doen en niet zozeer wat ze doen en hoe ze het moeten doen. Ze willen volgens Daskal een echte bijdrage leveren aan de organisatie en aan de maatschappij.
Bronnen: Managersonline.nl, Inc.com