Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) krijgt inmiddels al een aantal jaar volop aandacht. En dat is goed nieuws! Want onze aardbol is krachtig, maar er zijn grenzen en dus is duurzaam ondernemen belangrijker dan ooit. Acht van de tien Nederlandse bedrijven vindt dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben op het gebied van mens, maatschappij en milieu. Zes van de tien vindt dat ze nu al een belangrijke duurzame bijdrage leveren, zo blijkt uit een onderzoek van MVO Nederland. Hoog tijd om eens stil te staan bij de rol van HRM in MVO.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een integrale visie op de gehele bedrijfsvoering vanuit de triple-P-benadering: met samenhangende aandacht voor People, Planet en Profit. Het is dus een vorm van ondernemen gericht op economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet).
Maar vanuit welke intenties gaan organisaties aan de slag met MVO? Soms eigenlijk alleen omdat ‘het moet’, ze worden gedwongen om zich (meer) met MVO bezig te houden door bijvoorbeeld consumentenboycots, mediaschandalen of ingrijpen van de overheid. Dan roepen we massaal ‘dat mag en kan dus niet’. Maar is MVO eigenlijk niet veel meer dan alleen het nalaten van ‘foute’ dingen en gaat het niet juist om het doen van de ‘goede’ dingen? Het zou toch veel mooier zijn als meer organisaties zich met MVO bezig houden omdat zij een steentje bij willen dragen aan de maatschappij en ze het milieu niet teveel willen belasten. Bijkomend voordeel is dat organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen zich zo een positief imago aanmeten en zich onderscheiden van de concurrentie.
Wanneer we ons verdiepen in de rol van HRM in een MVO-beleid, komen we vanzelfsprekend nogal snel uit bij de P van People. Wat blijkt? MVO en HRM delen dezelfde uitgangspunten en gaan over dezelfde vragen: hoe kunnen we personeel vinden, werven, verbeteren en vasthouden? Het personeel is immers het belangrijkste kapitaal van de organisatie, daarom moet een ondernemer duurzaam met ze omgaan. Logisch toch? Concreet betekent dat bewust investeren in de ontwikkeling, vitaliteit en loyaliteit van personeel.
Want werk betekent voor veel mensen niet alleen een inkomen maar geeft ook eigenwaarde, vertrouwen en brengt mensen in contact. Tevreden medewerkers leveren een win-win situatie op, voor de medewerker zelf én voor de organisatie, want tevreden medewerkers presteren absoluut beter. Dit alles sluit volgens mij naadloos aan bij actuele HR-thema’s zoals strategische personeelsplanning, mobiliteit en duurzame inzetbaarheid.
Overigens draait het bij HRM natuurlijk niet uitsluitend om de P van People. Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen, houden bij HR-kwesties ook rekening met Profit en Planet.
MVO en HRM gaan dus zeker hand-in-hand… Mooie voorbeelden uit de praktijk zijn altijd welkom!
MVO Nederland (de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor MVO) bestaat in 2014 precies 10 jaar en wil een belangrijke bijdrage leveren aan de positionering van Nederland als internationaal voorbeeld van een succesvolle balans tussen People, Planet en Profit. Tijdens hun Nieuwjaarsevent op 30 januari geven ze de kick-off voor hun meerjarenprogramma Ambitie 2020. Koning Willem-Alexander zal de bijeenkomst bijwonen en het online platform Ambitie 2020 officieel lanceren.
Als HRM-dienstverlener hechten wij waarde aan duurzaam ondernemen en zien MVO onlosmakelijk verbonden met goed werkgeverschap. Wij geven hier invulling aan met de oprichting van de Driessen Foundation, die zich richt op de People en Profit kant van MVO. Daarmee wordt Planet natuurlijk niet vergeten, zo zijn we in het bezit van het meest actuele milieucertificaat, ISO 14001.
Vanuit de Driessen Foundation zetten we in op een groot aantal HRM-tools, extra mensen en middelen om goed werkgeverschap in de praktijk te brengen, zoals extra benefits, begeleiding van-werk-naar-werk en gratis training en opleidingen. Daarbij richten we ons vanzelfsprekend niet alleen op onze collega’s op het kantoor in Helmond en onze locaties, maar ook op onze duizenden flexibele medewerkers bij opdrachtgevers in het hele land. Daarnaast dragen wij bewust een steentje bij door op ons kantoor een aantal mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen.
Bron: MVO Nederland