Nederland staat voor het zesde jaar op rij in de top tien van het internationale landenreputatie onderzoek. Deze goede positie op de ranglijst zorgt voor flinke economische voordelen. Reputatiemanagement wint terrein binnen het bedrijfsleven, maar publieke en overheidsinstellingen mogen een tandje bijzetten.
Als het gaat om landen met de beste reputaties staat Nederland op een stevige negende plaats. Dit is in februari en maart voor de zesde keer onderzocht door het Reputation Institute. Gemiddeld 50.000 mensen uit de G8-landen werden gevraagd naar hun mening over 55 landen.
De beste reputatie heeft Canada met 78,1 punten. Na Canada zijn het de Scandinavische landen Noorwegen en Zweden die hoge ogen gooien. Vergeleken met onze buurlanden heeft Nederland de beste reputatie. Met de negende plek blijven wij landen als Verenigd Koninkrijk (13), Duitsland (15) en Frankrijk (19) voor. België volgt Nederland op de voet met een tiende plaats op de ranglijst.
Er zijn drie hoofdfactoren die tijdens het onderzoek de reputatie van een land bepalen. Er wordt gevraagd naar de geavanceerde economie, een aansprekende leefomgeving en naar een stabiel politiek systeem. Nederland staat bij de factor aansprekende leefomgeving op een negende plek. Bij de factoren geavanceerde economie en stabiel politiek systeem staat Nederland zelfs op een zevende plek. De factoren samen zorgen uiteindelijk voor de definitieve positie op de ranglijst.
Het belang van een goede reputatie op landsniveau zijn onder andere de economische voordelen die het met zich meebrengt. Het toerisme neemt toe bij de landen die hoog op de ranglijst staan, de export neemt toe en de publieke diplomatie verbetert. Maar naast deze voordelen zijn landen met een goede reputatie ook aantrekkelijk voor buitenlandse (top)talenten.
Zoals eerder aangegeven wordt reputatiemanagement steeds belangrijker binnen organisaties. Ook publieke en overheidsinstellingen moet hierin mee, aldus Cees van Riel, professor Corporate Communicatie aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en medeoprichter van het Reputation Institute.
“Publieke en overheidsinstellingen in Nederland kunnen niet achterblijven. In andere landen zien we steeds meer organisaties die exact weten waar ze voor staan en die hun verhaal overtuigend kunnen vertellen aan belangrijke stakeholders. Het wordt de hoogste tijd dat Nederland hier ook substantieel in gaat investeren.”
Om de goede plek op de ranglijst te behouden en waar mogelijk te verbeteren is het belangrijk om na te gaan denken over de reputatie van jouw organisatie. Waar sta je voor en hoe breng je dit over! Belangrijke vragen op weg naar de top van landen met de beste organisatie!
Bron: PW de Gids