Artikel
17 dec '14
17 december '14
2 min

Netwerk meest effectief middel voor werkzoekende 50-plusser

Voor werkzoekenden is netwerken een belangrijke manier bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Voor 50-plussers vormt het eigen netwerk een onmisbaar middel, van deze groep heeft 25% een nieuwe baan via zijn of haar netwerk gevonden. Dit blijkt uit de meest recente cijfers die de website www.hoevindikeenbaan.nl presenteert.

Op deze website kunnen werkzoekenden kosteloos een test invullen die zicht geeft op de beste manier om een baan te vinden. De gepresenteerde cijfers zijn voortgekomen uit de data van onderzoeksbureau Intelligence Group.

Top 5 meest effectieve kanalen bij het vinden van werk

Meer dan één op de vijf werkzoekenden die afgelopen jaar een nieuwe baan hebben gevonden, heeft deze via het eigen netwerk bemachtigd. De resultaten laten zien dat mensen die hoger zijn opgeleid of meer werkervaring hebben opgedaan (50-plussers), beschikken over een efficiënter eigen netwerk. Onderzoek van Intelligence Group wijst uit dat de top 5 van meest effectieve kanalen bij het vinden van een baan er als volgt uitziet:

1. Eigen netwerk en bekenden 22%
2. Jobboards/vacaturesites 12%
3. Uitzendbureau 12%
4. Open sollicitatie 9%
5. Recruitmentbureau 6%

Afwezigheid Social Media

Opvallend in bovenstaande lijst betreft de afwezigheid van social media als effectief zoek- en vindkanaal (met 4% op plaats 8). Dit is bijzonder, zeker gezien het feit dat hier veel aandacht voor is en trainingen voor zijn ontwikkeld. Volgens Intelligence Group komt dit doordat social media steeds meer zijn geïntegreerd binnen andere kanalen, zoals netwerken en vacaturesites. Werkzoekenden zien LinkedIn bijvoorbeeld steeds meer als een vacaturesite. De scheiding tussen de diverse social media kanalen wordt hierdoor steeds kleiner.

De kracht van papieren media

De papieren media telt in tegenstelling tot de verwachtingen nog altijd mee als effectief kanaal bij het vinden van een baan. Met name 50-plussers met een laag opleidingsniveau vinden nog vaak werk via lokale huis-aan-huisbladen of kranten. Hoger opgeleiden beschouwen papieren media echter als een stuk minder effectief voor het vinden van een baan. Zij richten zich naast het geheel benutten van het eigen netwerk vooral op vacaturesites.

Steeds meer selfservice

Een interessante trend is dat het zelf uploaden van het CV in een kandidatenbestand van een vacaturesite (plaats 6) steeds meer aan populariteit wint. Technologie vervult hierdoor in toenemende mate een rol in het matchen van kandidaten aan vacatures. Dit verkleint het belang van de recruiter die alle Cv’s en brieven doorneemt en wordt de effectiviteit van matchtechnologie steeds groter.

Bron: Intelligence Group