Werknemers die in hun baan de vrijheid hebben om ondernemend te zijn, zorgen in een organisatie voor innovatie en nieuwe kansen. Bovendien heeft ondernemend werkgedrag een positief effect op werkplezier. Dat schrijven Josette Dijkhuizen, Marjan Gorgievski, Paul Preenen en Marieke van den Tooren in een artikel op Tijdschrift voor HRM.
Het onderzoek  Ondernemend werkgedrag: factoren van invloed en effecten voor medewerkers is uitgevoerd bij twee Nederlandse organisaties. Ondernemend werkgedrag gaat over het zien van mogelijkheden tot verbetering en kansen. En over het ontplooien van initiatieven door medewerkers. Het kan gaan over grote zaken, zoals radicale productinnovaties of veranderingen in de bedrijfsstructuur, maar ook om kleinere zaken. Zoals een callcentermedewerker die meedenkt over betere klantenservice of over een efficiëntere manier van werken.
Uit het onderzoek blijkt dat leidinggevenden een belangrijke rol spelen om werknemers ondernemend te laten zijn. Als zij zorgen voor steun, autonomie en richting, kan dat een positief effect hebben op het ondernemend werkgedrag van medewerkers. Voor HR-afdelingen liggen hier mogelijkheden. Zij kunnen zorgen dat leidinggevenden ondernemend werkgedrag stimuleren. Bijvoorbeeld bij het aannemen van leidinggevenden. Daarbij kan gelet worden op competenties die intern ondernemerschap kunnen stimuleren. Zoals motiveren en coachen van werknemers om proactief te zijn en oplossingen te vinden.
Naast dat het iets oplevert voor de organisatie, worden ook werknemers zelf beter van een werkomgeving waarin er ruimte is om ondernemend te zijn. Uit het onderzoek blijkt dat het werkplezier verbeterd als werknemers ondernemender kunnen zijn. Ook het persoonlijk succes van individuele medewerkers heeft er baat bij.
Lees het volledige artikel dat gepubliceerd is door Tijdschrift voor HRM.