Artikel
10 dec '13
10 december '13
3 min

Onderzoek: 100 HRM’ers over innovatie in het onderwijs

Meer doen met minder mensen en er tegelijkertijd voor zorgen dat het onderwijs beter wordt, daar gaat het vaak om. In de onderzoekspublicatie met als titel ‘Les(s) is more’ hebben we 20 tips over HRM-innovatie in het onderwijs verzameld op basis van een onderzoek in samenwerking met TNS Nipo onder 100 HRM’ers of HRMverantwoordelijken in het onderwijs.

Het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs is het doel van iedere onderwijsinstelling. Wat de kwaliteit daarbij zeker ten goede komt is het doorlopend én weloverwogen verbeteren van zaken en vernieuwen van uw organisatie. Met het doorbreken van bestaande patronen kan vaak nog efficiënter met mensen en middelen om worden gegaan. Dit heeft als groot voordeel dat meer aandacht en ruimte kan gaan naar het primaire proces, namelijk onderwijs of nog concreter ‘de les’.

Creëer draagvlak onder de medewerkers

Een innovatie begint vaak met een goed idee, het ‘eureka!’-moment. De bedenker van het idee om zaken anders, beter, sneller en efficiënter aan te pakken vindt deze oplossing meestal ook heel logisch. Waarom zou iemand daar anders over kunnen denken? Hoe goed en logisch het idee ook kan zijn voor de één, het kan uiteraard altijd nadelen hebben voor de ander. Wellicht moeten vertrouwde patronen worden doorbroken, werkwijzen worden aangepast en soms wordt zelfs iemands functioneren anders bekeken. Een mogelijk negatief resultaat van een goed idee is dan ook onrust in de organisatie wat weer de nekslag kan betekenen voor het slagen van een vernieuwing of innovatie. Volgens bijna 60% van de ondervraagden is het creëren van draagvlak onder medewerkers daarom de belangrijkste succesfactor voor het succesvol doorvoeren van een vernieuwing of innovatie op HRM-gebied.

Durven en doen

Hoe kenmerkt een innovatieve onderwijsorganisatie zich? Volgens de ondervraagden zijn er twee zaken die belangrijk zijn. Als eerste moet een organisatie werken met korte communicatielijnen en snel beslissingen nemen. Ten tweede kenmerken innovatieve onderwijsorganisaties zich vooral door veel te proberen en de successen te behouden. Korte communicatielijnen en snelle beslissingen zijn te realiseren door het innovatieteam een mandaat te geven om, tot zekere hoogte, zelf beslissingen te nemen. Wanneer voor iedere verandering er verschillende beslissingsorganen in de organisatie geraadpleegd moeten worden, dan vertraagt dat enorm. Het is daarom aan te bevelen om binnen een innovatieteam ook leden van deze organen op te nemen, wat het draagvlak van het team in alle geledingen van de organisatie zal verhogen.

Geef een podium

De motivatie voor medewerkers om vernieuwend bezig te zijn komt vaak van binnenuit. De afdeling HRM kan daar uiteraard niet altijd direct invloed op uitoefenen. Wat echter wel binnen de invloedssfeer van HRM ligt is het faciliteren van medewerkers hierin. Volgens 40% worden collega’s die vernieuwend bezig zijn binnen de organisatie het meest gestimuleerd door hen te helpen hun ideeën te realiseren. Een derde van de ondervraagden raadt aan hen een podium te geven om hun ideeën te delen. Opvallend is dat slechts 2% van de respondenten van dit onderzoek de stimulans met name ziet in een financiële beloning.

Onderzoeksboekje en whitepaper

Hierboven hebben we slechts 3 van de 20 tips over HRM-innovatie in het onderwijs behandeld. Het complete onderzoeksboekje vindt u op www.driessen.nl/lessismore.