Artikel
28 jan '15
28 januari '15
2 min

Online Kennisdeling: hoe blijven uw medewerkers up-to-date?

Met alle huidige digitale middelen en social media zijn de mogelijkheden rondom online kennisdeling eindeloos. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid informatie binnen veel organisaties. De juiste integratie van beschikbare kennissystemen en informatie zorgt ervoor dat u voorkomt dat (nieuwe) medewerkers het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden. Maar op welke wijze richt u de procedure rondom kennisdeling binnen uw organisatie het beste in?

Zakelijk sociaal netwerk

Binnen veel organisaties is het niet precies duidelijk wie kennis over bepaalde onderwerpen heeft. Omdat deze informatie organisaties en medewerkers onderling verder brengt, is het erg belangrijk om dit inzichtelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door medewerkers online een profiel te laten aanmaken op een zakelijk sociaal netwerk. Hier kunnen zij hun expertise(s) en andere relevante informatie invullen. Daarnaast kunnen er eenvoudig documenten worden gedeeld en kan er tegelijkertijd met meerdere personen aan één document gewerkt worden.

Van e-mail naar de kracht van een ‘cloud’

Veel kennis wordt uitgewisseld per e-mail. Uit onderzoek uitgevoerd door ‘Osterman Research’ blijkt dat 94% van alle e-mail gebruikers bestanden versturen per mail. E-mail is een statische manier om informatie te delen. Door gebruik te maken van een zakelijk sociaal netwerk ontstaat er een meer interactieve manier van kennisdeling, omdat men informatie direct kan aanpassen en men met elkaar kan discussiëren.

Archiveren van kennis

Als u op zoek bent naar bepaalde informatie, is het handig als u deze informatie zo snel mogelijk kunt vinden. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat informatie van het juiste label is voorzien. Door online kennis te delen kan er tevens gebruik worden gemaakt van een geavanceerde zoekfunctie, waardoor de benodigde informatie sneller kan worden gevonden.
De online mogelijkheden zijn eindeloos en daarom is het een goede zaak om als organisatie inzichtelijk te maken hoe kennis gedeeld wordt en wat er beter kan. Het managen van kennis zorgt er enerzijds voor dat gevoelige bedrijfsinformatie veilig gedeeld wordt en anderzijds levert het ook tijdswinst en een hogere productiviteit op. Dus genoeg redenen om te beginnen met het veilig online delen van kennis!

Bronnen: HR Communicatie, Frankwatching