Artikel
13 jul '21
13 juli '21
4 min

Verbeter de leer- en ontwikkelmogelijkheden in jouw organisatie

Goede leer- en ontwikkelmogelijkheden voor medewerkers zijn erg belangrijk voor een organisatie. In de snel veranderende arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om te zorgen voor constante groei en ontwikkeling van personeel. Daarbij versterkt een goed leer- en ontwikkelingsklimaat de betrokkenheid van medewerkers. Een effectieve aanpak van de verbetering van leer- en ontwikkelmogelijkheden binnen een organisatie kan bijdragen aan het behoud van talent, maar ook aan betere prestaties.

Waarom is de ontwikkeling van medewerkers belangrijk?

Medewerkers hebben graag de regie over hun eigen loopbaanontwikkeling. Voor een organisatie is het van belang om dit te ondersteunen door de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de organisatie voorop te zetten. Het aanbieden van ontwikkelingsmogelijkheden biedt medewerkers de kans om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Deze ontwikkeling van medewerkers kan bijdragen aan het verbeteren van prestaties en de productiviteit van de organisatie.

Maar hoe richt je de mogelijkheid van medewerkers om zich te ontwikkelen optimaal in? Wij geven vijf handige tips voor betere leer- en ontwikkelmogelijkheden in jouw organisatie.

1. Houd rekening met de concrete (opleidings)wensen van medewerkers

Elke medewerker heeft specifieke wensen voor de eigen ontwikkeling. Kies daarom een vorm van ontwikkelen die optimaal aansluit bij die wensen. Ontdek welke ontwikkelwensen bij een medewerker spelen door dit regelmatig in (beoordeling)gesprekken te bespreken. Hierdoor krijg je inzicht in de behoeften van medewerkers en kun je gericht opleidingsmogelijkheden aanbieden.

2. Creëer een leercultuur

Maak duidelijk dat leren en ontwikkeling belangrijk is binnen jouw organisatie en bevorder een cultuur waarin medewerkers zich vrij voelen om nieuwe dingen te proberen en fouten te maken. Het 70-20-10-model is ontwikkeld door Charles Jennings. Het gaat van het (bewezen) principe uit dat mensen veel meer leren van concrete ervaringen, dan van een klassikale les. De 70 procent staat voor het leren door ervaring. Jennings stelt dat mensen alleen leren als dat nodig is of als ze problemen moeten oplossen. Bij de 20 procent gaat het om het leren van anderen zoals collega’s, leidinggevenden of een coach. De 10 procent betreft het leren via een gestructureerde cursus.

3. Bied diverse ontwikkelmogelijkheden aan door het leeraanbod toegankelijker te maken

In aansluiting op de vorige tip doe je er goed aan te zorgen voor een klimaat waarin medewerkers bewust zijn van de leermogelijkheden. Bied een breed scala aan opleidingsmogelijkheden aan, waaronder interne en externe trainingen, workshops, coaching en mentoring. Dit geeft medewerkers de kans om zich op verschillende manieren te ontwikkelen. Daarnaast kun je op deze manier als werkgever een medewerker stimuleren om een beschikbaar opleidingsbudget te benutten voor het ontwikkelen van hun vaardigheden. Zorg daarnaast ook dat ontwikkelmogelijkheden voor alle medewerkers toegankelijk zijn, ongeacht hun functie.

4. Versterk sociale samenwerking (social collaboration)

Bij social collaboration gaat het om processen waardoor mensen zich samen en vanuit verschillende disciplines op een probleem kunnen richten. Het leren van elkaar staat hier centraal. Je kunt dit element versterken door  medewerkers hierin te trainen en het leren tussen medewerkers te stimuleren. Ook het opzetten van goede onlineplatformen voor interne kennisdeling en de uitwisseling van ideeën rondom ontwikkeling draagt eraan bij.

5. Integreer ontwikkeling van medewerkers in het dagelijks werk

Maak ontwikkeling een onderdeel van het dagelijkse werk door gericht opleidingsmogelijkheden te bieden en te integreren in projecten en taken. Dit maakt het voor medewerkers makkelijker om nieuwe kennis en vaardigheden in praktijk te brengen. Het direct inzetten van nieuwe kennis zorgt ervoor dat de ontwikkeling van medewerkers bijdraagt aan de groei van de organisatie.

Lees ook: Hoe word je een lerende organisatie?

Ontwikkelmogelijkheden inzetten voor werkgeluk

Door de ontwikkeling van medewerkers centraal te zetten in gesprekken kun je als organisatie sturen op het stimuleren van het volgen van bijvoorbeeld een opleiding die meer inhoud en verdieping geeft. Dit geeft een medewerker de ruimte om de regie te pakken over hun eigen ontwikkeling, en dit draagt bij aan hun werkgeluk. Het verhogen van werkgeluk draagt daarnaast ook bij aan de motivatie en betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie, wat leidt tot minder verloop.