Werkstress is nog altijd een veelvoorkomend probleem. Onderzoeksbureau Effectory stelt op basis van het onderzoek wat zij uitvoerde onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland, dat in Nederland de werkdruk blijft toenemen. Van de Nederlandse medewerkers beoordeelt 68% haar werkdruk als goed, dit percentage is inmiddels (2015) gedaald naar 63% en blijft dalen. Het onderzoek toont aan dat oprechte interesse van de leidinggevende kan voorkomen dat stress ontstaat bij medewerkers.
Minister Asscher van Sociale Zaken kondigde onlangs de landelijke Week van de Werkstress aan. Asscher vindt het belangrijk dat werkgevers en werknemers zich meer bewust worden van de risico’s van te veel werkstress. Daarom gaat zijn ministerie extra controleren op gezonde werktijden en werkdruk.
Maar wat zijn die risico’s dan? Guido Heezen, directeur van Effectory, zegt hierover: ‘Medewerkers met een hoge werkdruk lopen voor hun gevoel steeds achter de feiten aan, hoe hard zij ook werken. Hierdoor lopen ze de kans om opgebrand te raken. Hun emotionele welzijn neemt af en op de lange termijn heeft dit vaak ook lichamelijke gevolgen, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid. Werkgevers zien het ziekteverzuim hierdoor toenemen. Ook de kwaliteit van het geleverde werk kan in de verdrukking komen.’
Met name in het onderwijs vormt de werkdruk een probleem. Volgens Effectory is slechts 51% van de medewerkers hier tevreden over de werkdruk. De retailsector scoort bovengemiddeld, hier wordt door 72% aangegeven dat zij de werkdruk goed aankunnen. De overheid komt ook relatief goed uit de bus met een tevredenheidspercentage van 68%.
Volgens Heezen is de eenvoudigste en meest doeltreffende oplossing om als werkgever het gesprek aan te gaan met medewerkers. Zo legt hij uit: ‘Zoek uit waar de crux zit. Zit het probleem enkel in de bezetting of zijn er ook andere maatregelen die snel voor verbetering kunnen zorgen? Werkstress kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door inefficiënte procedures, een onaangename werksfeer, rolonduidelijkheid of onrealistische doelstellingen. Wanneer je als werkgever in gesprek gaat met medewerkers, kom je tot de kern van het probleem.‘
Bij organisaties die het thema stress bespreekbaar maakte, blijkt dat het erg verlichtend werkt wanneer überhaupt naar medewerkers wordt geluisterd. Dit is een opvallende bevinding uit het onderzoek. Ook al kan het probleem niet direct worden opgelost, toch verbetert het emotionele welzijn van medewerkers enorm als zij zich opgemerkt en gesteund voelen. Ziekteverzuim en langdurige uitval worden hierdoor voor een groot deel voorkomen.
Bronnen: Effectory, HR Praktijk