Artikel
25 okt '16
25 oktober '16
3 min

Organisatieontwikkeling behoeft aandacht

Organisatieontwikkeling is een thema dat alleen weggelegd is voor HRM’ers die zich bezighouden met strategische vraagstukken. Desondanks is het voor 27% van de HRM’ers voor de komende jaren één van de drie belangrijkste thema’s. Voor 6% zelfs het belangrijkste thema. Vooral in overheid en cultuur wordt dit thema de komende tijd belangrijk.

Het functioneren van een organisatie valt of staat bij de mensen die er werken. De HRM’ers in de publieke sector zijn positief over de medewerkers, de managementkwaliteiten van de leidinggevenden en het besturingsmodel. Medewerkers beschikken over het algemeen over de juiste competenties voor hun baan (63%). Slechts 11% denkt dat medewerkers niet de juiste competenties hebben. Vooral in zorg & welzijn worden de competenties van medewerkers goed beoordeeld. 71% van de ondervraagden vertrouwt op de competenties van medewerkers. De overheid scoort met 50% het laagst en wijkt significant af van de andere sectoren.

De managementkwaliteiten van de leidinggevenden kunnen op wat meer kritiek rekenen van HRM’ers: 48% vindt dat ze die voldoende bezitten. Opvallend is dat 22% vindt van niet, de rest twijfelt. Vooral in de overheid is veel kritiek op de managementkwaliteiten van de leidinggevenden. Slechts 39% vindt deze van voldoende niveau en 33% vindt van niet. Hierin wijkt overheid ook weer significant af van de andere sectoren. Over het besturingsmodel zijn de HRM’ers overwegend positief (54%). Slechts 16% vindt dat dit niet aansluit bij de eisen die de omgeving stelt. In de cultuursector is dit slechts 5% en ook hier scoort de overheid weer slecht: 24% vindt van niet.

_afb1

Publieke sector verdeeld over flexibiliteit bij piek en ziek

HRM’er zijn verdeeld over de flexibiliteit van de organisatie bij piek en ziek: 48% vindt dat de organisatie flexibel genoeg is. Vooral in de overheid is men nog niet flexibel genoeg bij piek en ziek.

In de cultuursector zijn de HRM’ers wel positief over de flexibiliteit van de organisatie bij het opvangen van tijdelijke onderbezetting.

_afb2

Organisatiecultuurprogramma ten behoeve van organisatieveranderingen

De cultuur van de organisatie is essentieel voor het succes. Bij de implementatie van organisatieveranderingen worden organisatiecultuur programma’s geregeld ingezet. Volgens 54% van de ondervraagden zijn deze programma’s van essentieel belang bij een dergelijke verandering. Vooral in de overheid (62%) is men overtuigd van deze methodiek. In de culturele sector is men minder positief: slechts 40% denkt dat dit essentieel is.

De culturele sector heeft de afgelopen periode te maken gekregen met ingrijpende organisatieveranderingen. De bezuinigingen op cultuur zijn groot geweest. Andere bronnen van inkomsten en ingrijpende veranderingen waren een direct gevolg van deze bezuinigingen. Maar als je aan de HRM’ers in de culturele sector vraagt of het tot de gewenste organisatieveranderingen heeft geleid, dan is dit de mening van nog geen kwart van de HRM’ers.

_afb3

 

Pieter Philippart
Marketing manager bij Driessen