Artikel
19 jul '21
19 juli '21
3 min

Samen werken aan betere prestaties op de werkvloer

Met “Hi friends!”, zou Bob Mosher zijn verhaal beginnen wanneer hij zich rechtstreeks tot een HR-publiek zou richten. Mosher is de Chief Learning Evangelist achter het praktische 5 Moment of Need-model, een leerstrategie om het functioneren van medewerkers te verbeteren. Hij is ervan overtuigd dat HR en L&D nauw moeten samenwerken om deze strategie te laten slagen op de werkvloer.

Zowel HRM’ers als L&D’ers houden zich doorlopend bezig met prestatieverbetering en talentontwikkeling, waarbij ze medewerkers zoveel mogelijk handvatten aanbieden en hen stimuleren om zich op professioneel vlak te ontwikkelen. Door het leren in de dagelijkse workflow te integreren, kunnen HR en L&D er samen voor zorgen dat een medewerker competent is, vakbekwaam blijft en zich steeds verder professionaliseert en daardoor beter presteert. Het 5 Moments of Need-model van Bob Mosher biedt een theoretisch framework waar veel organisaties hun beleid aan kunnen ophangen.

5 Moment of Need-model (5MoN)

Het 5MoN-model gaat ervan uit dat leren naadloos in de dagelijkse workflow kan; het leeraanbod wordt ontworpen vanuit het moment dat de vaardigheden (op de werkvloer) toegepast worden, daar waar de leerbehoefte ontstaat. Hierdoor is het rendement van leren direct zichtbaar én achteraf meetbaar.

Het model maakt onderscheid tussen vijf behoeften die medewerkers hebben. De eerste twee leerbehoeften hebben betrekking op formeel leren. Terwijl de laatste drie leerbehoeften vragen om leren in de dagelijkse workflow (Performance Support):

  1. Behoefte aan nieuwe kennis of vaardigheden
  2. Behoefte aan meer kennis/specialisatie
  3. Behoefte aan toepassen, wanneer iets ‘opgefrist’ moet worden
  4. Behoefte aan oplossen, wanneer het misgaat
  5. Behoefte aan veranderen, wanneer inhoud of context wijzigt

5 Moment Of Need

Performance Support: op elk moment de juiste kennis

Voorheen ging de meeste aandacht uit naar leeraanbod in de vorm van (online) cursussen, workshops en praktijktrainingen. Die formele vormen van leren staan echter los van de dagelijkse praktijk op de werkvloer. De inhoud is snel vergeten of de context is alweer achterhaald.

Het model van Mosher legt daarom de nadruk op Performance Support: leren integreren in de workflow, specifiek op het moment dat de leerbehoefte op de werkvloer ontstaat. Deze werkplekleren-strategie voorziet de medewerker van de juiste (hoeveelheid) informatie op het juiste moment. De medewerker wordt in een geïntegreerde leeroplossing – die de juiste informatie, begeleiding, hulp en/of tools bevat – in slechts enkele kliks geholpen om het werk goed uit te kunnen voeren.

Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd leren

Het is een uitdaging voor HR en L&D om dit samen te realiseren, waarbij ze de verantwoordelijkheid delen om het leren op de werkvloer tot een succes te maken. Het is aan L&D om deze nieuwe leerstrategie faciliteren met behulp van een geschikte, werkbare Performance Support-tool en de daarbij horende werkvormen die aansluiten op de behoeften van medewerkers. Het is vervolgens aan HR om deze nieuwe manier van leren op de werkplek te laten landen. Want de transitie van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd leren vraagt om een gedragsverandering bij medewerkers. Door hierin samen op te trekken wordt het succes van de leeroplossing – en dus de kans op betere prestaties op de werkvloer – alsmaar groter.

Bron: Infolearn