Er is niets fijner dan een goede sfeer op het werk. Het zorgt ervoor dat werknemers graag naar hun werk gaan, inzet en motivatie tonen en streven naar een goed resultaat. Dit is bijvoorbeeld te bewerkstelligen door een collega in het zonnetje te zetten of een mooi compliment te geven. Vooral als werkgever kan dit zeer bevorderend werken om op een persoonlijke manier bij te dragen aan de werksfeer.
In de praktijk wordt het echter vaak toch moeilijk gevonden om een compliment te geven. Een mooie reden dus om Nationale Complimentendag eens goed te benutten. Maar waarom is het goed om een complimentje te geven en hoe kun je dit het beste aanpakken?
Vaak wanneer er een complimentje wordt gegeven is dat bedoeld om die persoon te stimuleren en nog beter te laten presteren. Mensen worden daadwerkelijk echt gelukkiger in hun werk als hun bijdrage wordt gewaardeerd. De Amerikaanse psycholoog Skinner ontdekte dat wanneer inzet beloond wordt, de werkzaamheden herhaald worden. Als er veel aandacht is voor de kwaliteiten van werknemers, zullen zij ook steeds meer inzet tonen.
Een complimentje van collega naar collega zal er bovendien voor zorgen dat er minder rivaliteit ontstaat en het wekt een sterkere vorm van collegialiteit op. Verder leidt het tot verbetering van de gezondheid en een lager ziekteverzuim.
Een complimentje geven is niet altijd even gemakkelijk. Het is een vorm van persoonlijk contact waarbij niet iedereen zich direct op zijn gemak voelt. Maar hoe kan je er als werkgever nu voor zorgen dat dit onderling toch gebeurt? Maar vooral: hoe kun je er als werkgever aan bijdragen dat het geven van een complimentje gemakkelijker wordt? Er zijn een paar richtlijnen te onderscheiden voor een zogenaamd ‘goed compliment’. Iemand simpelweg vertellen hoe spontaan of intelligent diegene is, is natuurlijk een mooi compliment maar heeft niet per se het gewenste effect. Het is belangrijk om uitleg te geven bij een compliment; geef dus aan waarom je een bepaald compliment geeft. Laat een collega bijvoorbeeld weten dat bepaalde doelen behaald zijn omdat de inzet en inspanning van die collega zo sterk was. Zo’n positieve opmerking geeft een goed gevoel en leidt tot extra motivatie voor een volgende doelstelling.
Een collega of werknemer laten weten dat je onder de indruk bent van hun aanpak kan bijvoorbeeld ook zeer positief ontvangen worden. Geef bijvoorbeeld aan dat diegene een project ontzettend goed voorbereid heeft, maar vraag vooral ook hoe diegene dit aangepakt heeft. Je geeft dan eigenlijk een compliment in de vorm van een vraag. Je wilt tenslotte meer weten en overweegt om de aanpak zelf ook te gaan gebruiken in het vervolg.
Het geven van een compliment kan er dus aan bijdragen dat een werknemer niet alleen gelukkiger is op de werkvloer, maar ook beter presteert. Vandaag, op Nationale Complimentendag, lijkt ons daarom de uitgelezen kans om te starten met het geven van complimentjes en te zien wat voor profijt je hiervan hebt. Het is een kleine moeite, de woorden kies je zelf. En schroom vooral niet om het na vandaag ook vol te houden.
Bron: SimpelHR, Nationale Complimentendag