Beter worden in je vak door te gamen. Steeds meer organisaties passen ‘serious gaming’ ook echt toe. De effectiviteit van een serious game uit de medische sector is nu ook wetenschappelijk aangetoond.
VirtualMedSchool maakte samen met onder andere het ziekenhuis Erasmus MC een computerspel. Artsen in opleiding kunnen hiermee trainen hoe zij op de spoedeisende hulp met verschillende soorten patiënten moeten omgaan. De game vertaalt elke medische handeling en de gebruikte tijd naar beloningen en scores. Zijn die hoog genoeg dan gaat de speler naar een volgend level. Deze serious game is de eerste in Nederland met een wetenschappelijk gevalideerde effectiviteit. Zo´n zesduizend gebruikers in Nederland en daarbuiten spelen de game. Ze leren zo spelenderwijs en doen dat vaak zeer fanatiek.
“We vinden het heel gewoon dat piloten trainen op een flightsimulator, dus vroegen we ons af waarom dat niet gold voor artsen en verpleegkundigen”, aldus Ronald Nanninga van VirtualMedSchool. Volgens hem zijn de voordelen van zo´n professioneel spel duidelijk. “Het is schaalbaar, je zit niet vast aan een plek en de kwaliteit van de docent, en de deelnemers leren spelenderwijs. Ze verrichten alle handelingen en zien daarvan meteen het effect.” Nanninga beklemtoont dat het leren is door te doen en te proberen. “Iets wat met echte patiënten natuurlijk nooit op deze manier zou kunnen.”
De laatste jaren betreden steeds meer bedrijven de markt met al dan niet op maat gemaakte games. Ze bieden deze aan voor de pc of de smartphone en soms in combinatie met een virtual-realitybril. De interactieve spellen simuleren productieprocessen en fysieke werkomgevingen. De deelnemers leren hoe zij apparatuur en machines moeten bedienen en ook hoe zij grip kunnen krijgen op de interactie tussen twee of meerdere mensen.
Bepaalde games richten zich specifiek op het omgaan met agressieve klanten en op het praten met ondernemers met speciale kredietverzoeken. Ook zijn er serious games die personeel bewust maken van de noodzaak van digitale veiligheid of die medewerkers trainen in gesprekken met klanten uit verschillende doelgroepen. Inmiddels bestaan er zelfs spellen waarmee je complete beoordelingsgesprekken kunt oefenen. “Dit werkt met een VR-bril. Je zit tegenover iemand, die op verschillende manieren reageert. Na tien minuten vergeet je dat je een bril op hebt en zit je voor jouw gevoel echte gesprekken te oefenen”, vertelt Nanninga.
Bron: HR Praktijk.nl