Wordt jouw team geteisterd door een hoog personeelsverloop? Leveren jouw afdelingsdoelen niet het gewenste resultaat op en belanden ze in de ijskast? Of lukt het maar niet het juiste talent aan te trekken? Word je bewust van de employee journey binnen jouw afdeling. De medewerker is tenslotte koning, toch?
In HR-land is het afgelopen jaar veel te doen over de term employee journey of ook wel de employee experience. Het creëren van een positieve medewerkersbeleving binnen de organisatie is meer dan ooit van belang. Een positieve employee experience vergroot namelijk de arbeidsproductiviteit en doelgerichtheid van je team. Tevens voorkom je dat medewerkers na een aantal maanden je organisatie (ontevreden en) onbedoeld verlaten en een negatief visitekaartje vormen voor de organisatie. Als leidinggevende heb je een sleutelrol in het optimaliseren van de employee experience.
Misschien heb je als leidinggevende wel meer invloed op de beleving van je medewerkers dan je denkt. Met een aantal toepassingen heb je invloed op bijvoorbeeld de mate waarin je medewerkers vertrouwen hebben in de organisatie, trots zijn op hun baan en plezier hebben in de samenwerking met collega’s. Dat dit vervolgens ten goede komt aan de productiviteit binnen je team is vrijwel vanzelfsprekend. Maar vergeet niet dat je op deze manier van medewerkers ambassadeurs maakt, die door positieve mond-tot-mondreclame ander talent aantrekken.
Overtuigd van jouw invloed op een positieve employee experience? Pas dan vandaag direct onderstaande toepassingen toe in jouw leiderschapsstijl:
Enerzijds is het van belang een cultuur te creëren waarbij vertrouwen en eerlijkheid wordt beloond. Voorbeeldgedrag loont! Houd geen informatie achter die eigenlijk ook gedeeld kan worden om je toegankelijkheid en geloofwaardigheid bij je medewerkers te vergroten. Stel je daarnaast toegankelijk op door te allen tijde te fungeren als luisterend oor. Als leidinggevende kun je niet altijd gehoor geven aan een mening of verzoek van een medewerker. Echter, is het van groter belang dat een medewerker zich gehoord voelt en dat je toelicht waarom je als leidinggevende een bepaalde keuze hebt gemaakt.
Sta altijd open voor initiatieven en zienswijzen van je medewerkers. Bescheidenheid is daarbij ‘the key’. Betrek je medewerkers actief bij besluitvorming, zodat doelstellingen ontstaan die gezamenlijk tot stand zijn gekomen. Je zult merken dat deze doelstellingen dan ook daadwerkelijk behaald worden en niet in de ijskast belanden. Begrijp dat beslissingen op managementniveau ook consequenties hebben voor de dagelijkse praktijk van je medewerkers. Wees daarom niet bang om medewerkers actief te betrekken en taken uit handen te geven: laat je verrassen, want samen heb je de wijsheid in pacht!
Ben je als leidinggevende bewust van de kracht van een coachende houding. Observeer wat je opvalt zonder te oordelen. Beschrijf je bevindingen vanuit je eigen waarneming. Check vervolgens hoe je medewerker dit zelf heeft ervaren. Wedden dat je hiermee dichterbij het gewenste resultaat komt dan dat je werkt vanuit dwingende adviezen?
Om een positieve employee experience te realiseren, benader je medewerkers als klanten. Dit betekent overigens niet dat je altijd ‘ja’ knikt. Door middel van transparantie, vertrouwen en oprechte interesse creëer je ambassadeurs die trots zijn op hun baan en dat ook uitstralen naar de buitenwereld.
Bronnen: HR-zone, Great place to work