Maar liefst 130 scholen hebben op maandag 18 januari het predicaat Excellente School 2015-2017 mogen ontvangen van de inspecteur-generaal van het Onderwijs Monique Vogelzang. Het zijn 130 scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs die zich onderscheiden door hun aanpak en de kwaliteit van hun onderwijs.
Deze Excellente Scholen laten zien dat het mogelijk is om de lat telkens iets hoger te leggen en zo het beste onderwijs aan hun leerlingen te bieden. Ze kunnen andere scholen inspireren en helpen om hun onderwijs ook telkens iets beter te maken.
Scholen ontvangen vanaf 2015 het predicaat voor een periode van drie jaar, in de praktijk is namelijk gebleken dat de kwaliteit van de Excellente Scholen duurzaam is. Ook dit jaar ontvangt een overgrote meerderheid van de Excellente Scholen 2014 opnieuw het predicaat. Er zijn daarnaast 52 scholen die het predicaat voor het eerst ontvangen.
Een Excellente School is in de basis een goede school die zich onderscheidt van andere goede scholen door te excelleren op een bepaald gebied dat in de school als geheel doorwerkt. Met het predicaat Excellente School krijgen zeer goed presterende scholen de maatschappelijke zichtbaarheid en waardering die ze verdienen.
Al meer dan 240 scholen hebben in de afgelopen drie jaar deelgenomen aan het traject Excellente Scholen. Deelnemende scholen zien het predicaat niet alleen als een vorm van erkenning en waardering voor hun prestaties, maar ook als een uitdaging om hun onderwijs voortdurend tegen het licht te houden en verder te ontwikkelen. Dit komt ook terug in de effecten die men ervaart binnen de school: collega’s, leerlingen en ouders zijn zichtbaar trots en de lat wordt telkens hoger gelegd. Scholen geven aan dat ze ‘Morgen beter willen presteren dan vandaag’: ze zijn zich bewuster waar ze in uitblinken en waar ontwikkelpunten liggen. Ook merken scholen dat leraren professioneler en enthousiaster te werk gaan en dat ze vaker verzoeken krijgen van andere scholen om hun kennis te delen.
Een onafhankelijke jury – onder voorzitterschap van Jet de Ranitz – heeft de scholen bezocht, sinds dit jaar onder eindverantwoordelijkheid van de Inspectie van het Onderwijs. De nieuwe jury heeft bij de opzet en de vormgeving van het beoordelingsproces voortgebouwd op de werkwijze van de eerste jury. Scholen vulden een zelfevaluatie in en verzorgden een presentatie voor de jury. Vervolgens heeft de jury schoolbezoeken afgelegd. Nieuw is dat de jury nu bestaat uit drie deeljury’s: voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Het aantal Excellente Scholen vertoont een stijgende lijn. In 2012 ontvingen 52 scholen het predicaat. Dat werden er 76 in 2013, 106 in 2014 en nu dus 130. Uit evaluaties blijkt dat deelname aan het traject voor alle scholen toegevoegde waarde biedt. Ook scholen die het predicaat uiteindelijk niet ontvangen, zien deelname als heel waardevol. Ze ontvangen nuttige aanbevelingen van de jury die hen helpen hun onderwijs verder te verbeteren. Zo wisten acht deelnemende scholen die vorig jaar het predicaat niet ontvingen, dit jaar wel het predicaat te bemachtigen.
Driessen HRM feliciteert alle Excellente Scholen met het behalen van deze titel!
Bron: Inspectie van het Onderwijs