Het personeelstekort in ziekenhuizen is over de hele wereld een probleem. Corona heeft gezorgd voor veel extra vraag naar capaciteit. Ook hebben ziekenhuizen intern veel geschoven tussen hun afdelingen. Het lijkt erop alsof de zorg continu onder druk staat. Volgens William Reau op de website The Staffing Stream is die druk echter helemaal niet terecht. Hij ziet een oplossing in de technologie, die genoeg mogelijkheden biedt om veel efficiënter met werkenden om te gaan.
Reau denkt hierbij aan de zogeheten interne resourcepools (IRP’s), die soms ook wel bekend staan als talentenpools en worden aangedreven vanaf een technologieplatform. Ziekenhuizen kunnen met deze platformen werknemers beter inzetten, hun doelen beter halen en met meer efficiëntie een beroep doen op de beschikbaarheid per afdeling. Er zijn al veel ziekenhuizen die met personeelspools werken, maar die sluiten vaak niet aan op de organisatiedoelen. Deze ziekenhuizen lijken niet te onderkennen hoe een integraal systeem, dat uitgaat van werkenden én de organisatie, kan helpen bij het (deels) oplossen van het personeelstekort. Dat is zonde, want zo’n systeem heeft vier grote voordelen.
Het kerndoel van ieder ziekenhuis is het zorgen voor patiënten. Worden openstaande functies niet vervuld, dan betekent dat meer patiënten per verpleegkundige. Dat is slecht voor de gezondheid van de patiënt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat onderbezetting tot dodelijke gevolgen kan leiden voor patiënten.
Een goed werkende IRP zorgt voor een perfecte blik op waar ziekenhuizen gecontracteerde werkenden kunnen inzetten en waar tijdelijk personeel nodig is. De zorginstelling kan bijvoorbeeld met zo’n talentenpool verplegers en verpleegsters betrekken door hun de optie aan te bieden om via het IRP in te schrijven op openstaande functies. Dat laat de talentenpool aanzienlijk groeien.
De data van een IRP tonen op welke afdeling en bij welke specialismen voortdurend tekorten zijn. Ook blijkt eruit waar de werkgever contracten moet opwaarderen of moet aanbieden en waar juist voldoende inzet van werkenden is. Een ziekenhuis kan met deze data ook anticiperen op mogelijke toekomstige tekorten.
Een IRP-systeem bespaart kosten als het goed werkt. Ook scheelt het vele uren kostbare tijd aan personeelsadministratie. Het platform houdt namelijk zelf onder andere bij wie waar en hoeveel heeft gewerkt. Dat geeft ruimte aan ziekenhuizen om zich te op andere prioriteiten te richten. Dat is belangrijk omdat personeelsbezetting voor ziekenhuizen een permanent hoofdpijndossier is. IRP-systemen kunnen vooruitlopen op dergelijke tekorten via bijvoorbeeld een gespecialiseerd uitzendbureau.
Eigenlijk is het niet verrassend dat HR tech dé oplossing biedt voor een al decennialang spelend probleem in de zorg. Een grote en betrouwbare pool van ervaren en gekwalificeerde kandidaten vormt echter alleen een oplossing als ziekenhuizen ook de andere functies van dergelijk platformen gebruiken. Denk aan het zorgen voor groei en tevredenheid bij de werknemers, het optimaliseren van alle afdelingen van een organisatie en het toepassen van data voor het voorkomen van toekomstige problemen. Dit zal er volgens Reau voor zorgen dat alle organisaties, in de zorg en daarbuiten, hun jaarlijkse doelstellingen halen en ruim overschrijden.
Bron: HR Praktijk.nl