Steeds meer mensen maken dagelijks gebruik van een (mobiele) telefoon, internet of andere communicatiemiddelen. Ook voor hun werk. Of u dit als werkgever belast of onbelast mag vergoeden, verstrekken of ter beschikking mag stellen, hangt af van welke regeling u toepast: de werkkostenregeling of de oude regeling van vrije vergoedingen en verstrekkingen.
Hierbij is het goed om te weten dat de maat van het beeldscherm bij smartphones en dergelijke apparaten van belang is. De maat van het beeldscherm bepaalt namelijk of een apparaat als communicatiemiddel of als computer aangemerkt moet worden. Dit is belangrijk, omdat voor een computer andere wet- en regelgeving geldt. Dit artikel heeft uitsluitend betrekking op telefoon, internet en andere communicatiemiddelen.
Het gebruik van internet of een vaste telefoon op de werkplek is onbelast. De waarde van de verstrekking van internet of een vaste telefoon in de woning van de medewerker of een vergoeding hiervoor, wordt gezien als loon en wordt dus belast. Onder bepaalde voorwaarden mag u de medewerker onbelast een mobiele telefoon en dergelijke communicatiemiddelen ter beschikking stellen. Deze communicatiemiddelen moeten dan door uw medewerker voor meer dan 10% zakelijk worden gebruikt en (gedeeltelijk) op de werkplek gebruikt worden. Als de medewerker zijn eigen mobiele telefoon gebruikt, kunt u het abonnement belastingvrij ter beschikking stellen bij een zakelijk gebruik van meer dan 10%. Een vergoeding voor het telefoonabonnement is belast loon.
Wanneer uw medewerker telefoon, internet en dergelijke communicatiemiddelen voor meer dan 10% zakelijk gebruikt, zijn de vergoedingen of verstrekkingen onbelast. Hetzelfde geldt voor een tweede telefoonaansluiting. Worden de middelen voor 10% of minder zakelijk gebruikt, dan wordt de vergoeding, verstrekking of terbeschikkingstelling beschouwd als loon en is het belast.
Bron: Belastingdienst