Werknemers merken dat thuiswerken beter aansluit op hun eigen sociale behoeften. Daarbij kunnen ze thuis efficiënter werken en hebben ze meer regie over hun werkdag. Zo laat recent onderzoek van Tilburg University en Veldhoen + Company onder 5000 respondenten uit heel Europa zien.
De onderzoekers vinden dat er waardevolle lessen getrokken kunnen worden uit het huidige grootschalige maatschappelijk experiment met thuiswerken. Hiermee kan het ‘nieuwe normaal’ invulling krijgen met een belangrijke, structurele rol voor thuiswerken. De respondenten reageren grofweg op twee manieren. Er is een groep die meldt dat ze meer uren maken en meer druk ervaren. De andere groep merkt juist dat ze evenveel of minder uren draaien en voelt minder werkdruk.
Een meerderheid van de respondenten (57,4%) vindt de voordelen van thuiswerken duidelijk groter dan de nadelen. Ze zien als grootste voordeel een betere aansluiting op de eigen sociale voorkeuren. Het gaat dan om de sfeer waarin ze werken en het leggen van contact met anderen. Daarnaast ervaren de medewerkers thuiswerken als efficiënter en zijn ze blij met hun eigen regie over de werkdag. Het grootste nadeel is volgens de respondenten het langdurig virtueel werken. Een deel van hen vindt het werk minder zinvol en meent dat ze thuis onvoldoende middelen hebben voor het echt goed doen van hun werk.
Het onderzoek komt met de volgende conclusies en aanbevelingen:
De resultaten van het onderzoek maken volgens prof.dr. Marc van Veldhoven, hoogleraar Work, Health & Well-Being bij Tilburg University, de weg vrij voor een structurele plek van het thuiswerken bij onze manier van werken. “Ik vind het belangrijk om niet alleen in wetenschappelijke kringen met dit vraagstuk bezig te zijn. Het is niet in de eerste plaats een theoretische, maar vooral een maatschappelijke discussie. Organisaties zitten allemaal met de vraag hoe ‘het nieuwe normaal’ eruit moet zien. Met deze input kunnen we organisaties helpen om daar gefundeerd invulling aan te geven. We laten zien dat er juist nu geweldige kansen liggen om werk ‘beter’ te maken.”
Bron: HR Praktijk