Uitgaan van de meerdere generaties in een personeelsbestand kan je organisatie aanzienlijke voordelen bieden. In een artikel op het Britse HRZone gaat Paul Rubenstein in op hoe HR deze voordelen kan benutten en de kennis kan behouden voor toekomstige generaties. Hij geeft hiervoor 3 nuttige tips.
Uit recent onderzoek van Deloitte bleek dat zeven op de tien organisaties geloven dat een uit meerdere generaties samengesteld personeelsbestand belangrijk tot zeer belangrijk is voor hun succes. Uit hetzelfde onderzoek kwam echter naar voren dat pas 10 procent van de ondervraagde organisaties er ‘erg klaar’ voor was om het meeste uit zo’n samenstelling te halen. Dit maakt volgens Rubenstein duidelijk dat veel organisaties met een personeelsbestand van meerdere generaties worstelen om effectief te profiteren van het potentieel daarvan.
Als organisaties hun personeelsbestand beter begrijpen, kunnen ze ook nieuwe initiatieven en processen invoeren die zijn ontworpen om verschillende generaties in de loop van de tijd beter te integreren. Rubenstein geeft drie tips om dat in gang te zetten.
Het is te gemakkelijk om aan te nemen dat alle oudere medewerkers technologische achterblijvers zijn, of dat jongere medewerkers niet volwassen zijn of geen sociale vaardigheden hebben. Vaak is het tegenovergestelde het geval en dit blijkt ook uit data van personeelsanalyses. Uiteindelijk is elke medewerker uniek, en hoe meer organisaties over hen als individuen weten, hoe beter ze hun unieke vaardigheden kunnen gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld door oudere medewerkers aan jongere medewerkers te koppelen. Hiermee vergemakkelijk je als werkgever kennisoverdracht in beide richtingen, wat veel problemen oplost. Dit geldt met name voor sectoren waar de vergrijzing van de beroepsbevolking een groeiend probleem is en waar een dreigende vaardigheids- en kenniskloof dreigt.
Organisaties doen er goed aan om elke medewerker voor te lichten over de positieve gevolgen van het werken met meerdere generaties en over enkele van de typische uitdagingen die zich kunnen voordoen. Wanneer iedere medewerker dit begrijpt, dan kan een organisatie problemen vroeg opmerken. Daarmee wordt het veel gemakkelijker om mensen rond een gemeenschappelijke visie te verzamelen.
Misschien wel de grootste sleutel tot succes bij het ontsluiten van de voordelen van meerdere generaties arbeidskrachten is begrijpen dat respect de kern van alles moet zijn. Verschillende medewerkers zullen verschillende behoeften hebben en verschillende eisen stellen aan het HR- of managementteam. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerken, onconventionele uren werken, specialistische training of ondersteuning nodig hebben of zelfs vaker op kantoor komen dan gebruikelijk is. Voor divers personeel is geen standaardaanpak mogelijk, dus pogingen om er een te implementeren, zullen bijna altijd mislukken. Met een personeelsanalyse of gewoon het simpel voeren van gesprekken kun je volgens Rubenstein de individuele ‘eigenaardigheden’ en behoeften identificeren.
Lees meer over het verbinden van generaties op de werkvloer.
Het is belangrijk om de schat aan ervaring die oudere medewerkers hebben, niet verloren te laten gaan. Zorg er daarom voor dat deze wordt vastgelegd en dat de ouderen hun ervaring doorgegeven aan jongeren. Maak het daarnaast mogelijk dat oudere medewerkers nieuwe kennis en ervaringen kunnen leren van jongere medewerkers, die net aan hun loopbaan zijn begonnen. Rubenstein benadrukt dat met een combinatie van personeelsanalyses en effectief beleid, HR-afdelingen, managers en bedrijfsleiders kunnen komen tot een zeer gemotiveerd en divers personeelsbestand.
Bron: HRZone