Het creëren en het behouden van een reputatie als aantrekkelijk werkgever, employer branding, is vandaag de dag een veelbesproken onderwerp. Het aantrekken van goed personeel is gezien de arbeidsmarkt geen vanzelfsprekendheid meer. Werkgevers worden gedwongen om te werken aan hun werkgeversmerk. Is employer branding de beste manier als je die ene topkandidaat voor je wilt winnen, of zijn er ook andere manieren?
Het opbouwen van een sterk werkgeversmerk is niet iets wat je één, twee, drie doet. Het kost over het algemeen jaren om een sterk werkgeversmerk op te bouwen en het is geen eenmalige activiteit waarmee je op een gegeven moment kunt stoppen. Het behouden van een sterk werkgeversmerk blijft aandacht vragen. Maar wat als je nog geen reputatie hebt als aantrekkelijk werkgever, maar wél op korte termijn een topkandidaat zoekt voor een vacante functie? Dan kan job branding wellicht uitkomst bieden.
Job branding is het aantrekkelijk positioneren van een specifieke baan in de arbeidsmarkt, zodat deze opvalt bij de doelgroep die je wilt bereiken. Dit door gebruikmaking van geschikte mediakanalen en door in te spelen op de wensen en behoeften van de beoogde doelgroep. Kortom, het aantrekkelijk positioneren van één functie in plaats van het aantrekkelijk positioneren van de gehele organisatie.
Met name voor kleine organisaties, die door de bank genomen een minder sterk werkgeversmerk hebben dan grote organisaties, kan job branding uitkomst bieden. Wanneer je bijvoorbeeld als kleine en relatief onbekende organisatie een vacature open hebt staan die andere, goed bekende, organisaties ook open hebben staan, dan moet je laten zien waarom die functie bij jouw organisatie juist zo onderscheidend is. Wellicht leg je het op werkgeversmerk af tegen ‘de grote jongens’, maar weet jij de functie binnen jouw organisatie zo te presenteren dat die topkandidaat tóch voor jouw organisatie kiest. Kijk hierbij naar wat deze functie in jouw organisatie zo uniek maakt en waarom die topkandidaat bij jouw organisatie moet komen werken, en niet elders. Bijvoorbeeld dat de kandidaat veel autonomie en verantwoordelijkheid krijgt, de ruimte heeft om ondernemerschap te tonen, of mag werken met de nieuwste technologische hulpmiddelen. Wat prikkelt hem of haar? Speel daar op in.
Met job branding kun je op relatief korte termijn effect boeken, zonder dat dit direct om lange termijn investeringen vraagt. Bovendien, wanneer job branding goed wordt uitgevoerd, versterkt dit je werkgeversmerk en werk je daarmee ook direct aan employer branding!
Benieuwd hoe je als organisatie aantrekkelijk kunt worden of blijven voor talent? Bekijk onderstaande video over hoe HPO (High Performance Organisation) daaraan kan bijdragen.