HR-softwarebedrijf Officevibe heeft twaalf statistieken over het wervingsproces verzameld om recruiters aan het denken te zetten. Volgens Officevibe gaan deze statistieken de werving door organisaties veranderen. In dit artikel hebben we de twaalf statistieken op een rij gezet.
De eerste statistiek is dat 66 procent van de kandidaten ervan overtuigd is dat zij door contact met medewerkers van de organisatie meer inzicht krijgen in de organisatie waar ze willen werken. Zo kunnen sollicitanten op social media gemakkelijk vragen stellen aan medewerkers. Daardoor kunnen ze een goed beeld krijgen van hun potentiële werkgever.
Hebben kandidaten al te maken gehad met de organisatie dan reageren ze twee keer zoveel op een ‘koude’ e-mail als op een mail van een geheel onbekende organisatie. Het contact met een organisatie ontstaat vaak via sociale media. Organisaties moeten hun medewerkers dan ook stimuleren om actief te zijn op social media en daar als ambassadeurs van de organisatie op te treden.
Het invullen van een vacature duurt 27 werkdagen. Officevibe stelt dat het goed is dat organisaties de tijd nemen voor het inhuren van de beste kandidaat. Toptalent is dan volgens Officevibe echter al lang elders aan het werk. Daarom moet het recruitmentproces niet te ingewikkeld en uitgebreid zijn, zodat de doorlooptijd korter wordt.
Zoals bij de vorige statistiek al naar voren kwam, zijn de beste kandidaten al snel niet meer beschikbaar. Ze blijken na tien dagen een nieuwe baan te hebben. Organisaties zullen dus snel moeten handelen om toptalent te kunnen werven.
Het vervullen van een vacature kost gemiddeld 4000 dollar (zo’n 3500 euro). Dat is veel geld, dus een werkgever kan maar beter ook de juiste kandidaat werven. Deze moet productief zijn en bij de cultuur van de organisatie passen.
Zes op de tien werkgevers maakt zich zorgen over de kosten van niet ingevulde functies. Deze kunnen omzet kosten en/of ervoor zorgen dat medewerkers overwerkt raken of teveel andere dingen moeten doen. Hierdoor zijn ze niet productief of ze maken meer fouten. Met een sterke employer brand (uitstraling als werkgever) verkort een werkgever de tijd van het vervullen van openstaande vacatures.
Negatieve sollicitatie-ervaringen worden door 64 procent van de sollicitanten gedeeld. Daarnaast ontmoedigt zelfs 27 procent anderen om te solliciteren. De sollicitatie-ervaring van kandidaten is erg belangrijk. Organisaties doen er dan ook goed aan sollicitanten met respect te behandelen en terugkoppeling te geven na een sollicitatiegesprek.
Een te lang sollicitatieproces zorgt dat 60 procent van de kandidaten afhaakt. Dit is gemakkelijk te voorkomen door het wervingsproces te optimaliseren met een kortere procedure.
Van de kandidaten die het sollicitatieproces als prettig heeft ervaren, doet 15 procent extra zijn best. Met aandacht voor een goede kandidatenervaring krijgt een werkgever dus extra gemotiveerde medewerkers.
Drie kwart van de professionals staat passief open voor een nieuwe baan. Ze zoeken niet actief naar een nieuwe baan, maar staan open voor interessante aanbiedingen. Met alleen een vacature bereiken organisaties deze passieve kandidaten over het algemeen niet. Ze zullen zelf actief op zoek moeten gaan naar geschikte kandidaten om hen vervolgens te verleiden op hun aanbod in te gaan.
Van de recruiters ziet 46 procent recruitment richting marketing gaan. Van Officevibe mag dit percentage nog wel omhoog. De recruiters die recruitment als marketing beschouwen, willen kandidaten op het juiste moment, met de juiste boodschap bereiken.
Organisaties kunnen het personeelsverloop met 28 procent terugbrengen door te investeren in hun employer brand. Werknemers moeten ervaren dat ze bij een geweldige werkgever werken, zodat ze hun werk dagelijks met liefde doen.
Bronnen: P&Oactueel, Officevibe