Artikel
2 mrt '17
2 maart '17
3 min

Vakkennis baas het belangrijkst voor werkgeluk

In het magazine Harvard Business Review (HBR) is een onderzoek verschenen over de factoren waarvan werknemersgeluk afhangt. Een bekend gezegde is dat werknemers hun baas verlaten in plaats van hun baan. Het artikel in HBR laat zien dat dit enige waarheid bevat. Meer kennis en kunde bij een manager maakt zijn werknemers gelukkiger.

De onderzoekers die in HBR publiceerden, bepaalden hoe belangrijk een competente leidinggevende is met kennis van zaken. Het ging daarbij om de mate van expertise in de kerntaken van de organisatie, of de baas het werk van de medewerkers kan doen en om zijn of haar ervaring. Van daaruit richtte het onderzoek zicht op de volgende drie vragen:

  1. Kan de manager de werkzaamheden van een medewerker verrichten?
  2. Heeft de manager zich in de organisatie opgewerkt?
  3. Wat is het competentieniveau van de manager gezien vanuit de medewerker?

Inhoudelijke vakkennis belangrijkst

De uitkomsten lieten zien dat werknemers veel gelukkiger zijn met een baas met veel inhoudelijke kennis. Dat werpt vragen op, omdat er genoeg theorieën zijn die inhouden dat managers juist andere kwaliteiten moeten hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om organisatorische vaardigheden, charisma en emotionele intelligentie. De werknemers die deelnamen aan de studie beschouwden dit ook belangrijke elementen voor een goede baas. Ze vonden inhoudelijke vakkennis echter veel belangrijker.

Vakmensen aan de top

Het bestuderen van leiderschap op basis van vakkennis is nieuw, maar gebeurt steeds meer. Zo blijkt uit nieuw onderzoek dat artsen een ziekenhuis moeten leiden in plaats van algemene managers. Andere uitkomsten zijn dat basketbalteams het beter doen met een oud-speler aan de top en dat universiteiten zich meer ontwikkelen onder leiding van toponderzoekers in plaats van bestuurders.

Niet extreem gelukkig

Voor de studie in het magazine HBR werden 35.000 willekeurige werknemers en werkplekken onderzocht in de Verenigde Staten en in Europa. In de VS kregen werknemers onder andere de volgende enquêtevraag: ‘Wat vind je van de baan die je nu hebt?’ Ze konden hiervoor een score tussen 1 (grote hekel aan mijn baan) en 4 (heel leuk) geven. Gemiddeld kwam daar een 3,2 uit. De Engelse werknemers kregen dezelfde vraag, maar konden een score geven tussen de 1 en 7. Het gemiddelde was hier 5,3. Dit geeft een beeld dat werknemers over het algemeen blij zijn met hun werk, maar niet extreem gelukkig.

Belangrijker dan salaris

Uit het gedetailleerd bekijken van de onderzoeksresultaten blijkt dat een competente baas zeer belangrijk is. Het is voor Amerikaanse werknemers zelfs zo dat een vaardige baas belangrijker is dan het salaris, ook als dat heel hoog is. Verder kwam naar voren dat de tevredenheid van medewerkers snel toeneemt als ze een nieuwe, zeer vakkundige leidinggevende krijgen.

Bron: Management Team